Rabu, 4 Ogos 2010

Tarik balik pekeliling halang pilihan raya pelajar – Lau


lau weng san_250_220 Oleh Rahmah Ghazali

SHAH ALAM: Kementerian Pelajaran digesa menarik balik pekeliling menghalang pilihan raya di adakan di kalangan pelajar sekolah rendah dan menengah dan tindakan itu disifatkan sebagai komunis dan kuku besi.

Ketika membuat gesaan itu, Ahli Dewan Undangan Negeri Kampung Tunku Lau Weng San berkata, langkah itu hanya akan membantutkan proses demokrasi yang diamalkan di negara ini.

"Ini bertentangan dengan prinsip demokrasi. Kita bukan sebuah negara komunis. Kita mempraktikkan demokrasi berparlimen dan para pelajar kita perlu dididik dengan semangat ini," katanya pada satu sidang media di sini hari ini.

Dalam satu surat pekeliling bertarikh 12 Februari, Ketua Pengarah Kementerian Pelajaran Alimuddin Dom berkata, pilihan raya yang diadakan untuk melantik para pemimpin pelajar tidak sesuai didedahkan kepada para pelajar kerana keputusannya bergantung sepenuhnya kepada guru besar atau di tangan pengetua sekolah.

Beliau menyebut bahawa kementerian sedar setengah sekolah di negara ini menggunakan sistem undi untuk melantik pemimpin pelajar pada sesi awal bermulanya persekolahan.

Lau juga berkata, keputusan dibuat berdasarkan pertemuan awal dengan Menteri Pelajaran Tan Sri Muhyiddin Yassin, yang juga timbalan perdana menteri.

Pandang dari sudut yang lain Lau bagaimanapun berkata, sistem pilihan raya ini boleh membantu pelajar-pelajar menjadi lebih berdikari dan lebih matang terutama apabila ketika membuat keputusan.

"Para pelajar ini harus diberi peluang untuk melantik pemimpin mereka sendiri kerana telah mempraktikkan sistem ini sejak sekian lama dan saya tidak fikir ia boleh membawa masalah yang besar kepada pihak sekolah," katanya. Kenapa "double standard"?

Lau mempersoalkan langkah kerajaan untuk membenarkan guru-guru sekolah menjadi aktif dalam politik tetapi sebaliknya para pelajar dilarang.

"Apa rasional di belakang keputusan ini? Dan bagaimanakah kerajaan persekutuan memberi kelonggaran kepada guru-guru supaya aktif dalam politik?", soal beliau.

Adalah pelik jika pengetua atau gurubesar dan bukan para pelajar sendiri yang melantik pemimpin-pemimpin pelajar," kata Lau.

"Adalah menjadi kebiasaan bagi mereka melalui proses pilihan raya dalam sistem pendidikan sekolah," katanya.

Beliau juga meragui keputusan tentang pemilihan yang dibuat oleh pihak berkuasa sekolah, berhujah dengan menyatakan pemimpin-pemimpin yang dipilih bermungkinan bukan disukai oleh majoriti pelajar.

"Saya fikir mereka mahu melantik wakil-wakil pelajar yang menyokong kerajaan," tambahnya.

Tiada ulasan: