Selasa, 31 Ogos 2010

Inilah Zaman Di mana Yang Jahil Berfatwa, Ulama pula Tersesat

Oleh ramziredang

"Jika kita bertanya: Si ibrahim Ali orang alim ke orang jahil? Tentu ramai menjawab ringkas orang jahil. Tetapi jika ditanya kepada setengah orang seperti mahathir, untuk menjawab 'orang jahil', jawapannya akan jadi panjang berjela, supaya jahilnya ibrahim ali itu nampak agak separuh jahil dan separuh alim. Atau mungkin mahathir akan menjawab, "diapun ada membaca buku buku agama sikit sikit tentu dia tahu sikit sebanyak".

Jika ditanya lagi Harussani orang jahil ke orang alim, tentu dijawab ringkas orang alim. Tetapi jika ditanya lagi setengah orang, akan dijawab panjang berjela, "hairan rasanya, kenapa eh dia orang alim tetapi ada hukum yang diberitahunya agak kabur, tidak jelas dan memeningkan.

Lihatlah senario yang berlaku di sekeliling kita hari ini maka dengan jelas dapat kita lihat para manusia yang di gelar pemimpin politik maupun ulama tidak segan segan lagi menonjolkan diri sebagai penyesat. Mereka seringkali suka mengubah hukum yang halal kepada haram, atau yang haram kepada halal samada secara terang atau tidak langsung. Untuk menghalalkan tindakan mereka sering digunakan ayat "sungguhpun Islam tidak melarang tetapi..."

Sebenarnya status halal haram bukanlah sesuatu yang mudah untuk dirumuskan. Para ulama ulama besar dahulu begitu halus untuk merumuskannya bersandarkan quran dan hadis dan macam macam sumber lagi. Mereka tidak tergesa gesa untuk mengharamkan atau menghalalkan.

Namun di malaysia hari ini, pemimpin jahil seperti ibrahim ali dengan berani dan berlagaknya cuba menjadi alim dancuba mengharamkan sesuatu yang halal. Ulama ulama kerajaan yang mengejar gaji pula muncul sebagai ulama sesat. Sangat aneh bila ulama sendiri mengubah hukum sedangkan ianya jelas di dalam hadis dan juga sumber ulama terdahulu.

1. Isu Doa laknat kepada pemimpin yang zalim.

Tentang isu mendoakan keburukan kepada umat islam lain, ulama yang pentingkan duit ini terus menyatakan haram hukumnya doa keburukan kepada sesama islam.

Dalam kitab fathul bari, al hafiz ibnu hajar mengharuskan doa keburukan kepada seseorang islam yang melanggar hukum syarak. Kenyataan ibnu hajar itu merujuk kepada satu hadis sahih muslim tentang Nabi mendoakan seseorang yang ingkar untuk makan dengan tangan kanan (makan dengan tangan kiri). Hasil dari doa tersebut lelaki itu tidak mampu lagi mengangkat tangan kanannya.

Dalam kitab Al azkar karangan Imam Nawawi ada menyatakan keharusan seseorang mendoakan (keburukan) ke atas orang yang menzalimi orang Islam. Beliau berkata "sesungguhnya nas nas al quran dan hadis serta amalan orang terdahulu dan terkemudian saling 'sepakat' dalam merumuskan keharusan (mendoakan keburukan ke atas orang yang zalim)(bab Jawaz Du'a al insan 'ala Man zalama Al muslimin au zalamahu wahdahu)

2. Isu khutbah dan doa kepada Lim Guan Eng.

Hukum tentang doa kepada orang bukan Islam sebenarnya telah jelas zaman berzaman dan tidak patut dibahaskan lagi. Tetapi oleh kerana ulama dan mufti di malaysia hanya pentingkan perut buncit dan makan minum yang hanya menjadi najis semata mata, mereka sanggup memutar belit hukum. Di tambah pula dengan kemunculan si jahil seperti ibrahim ali dan zahid hamidi jadilah ianya macam hukum caca marba.

Imam Nawawi dalam Al azkar: "tidak harus seseorang didoakan untuknya(bukan Islam) keampunan dan yang seumpamanya..tetapi harus didoakan untuknya hidayat, kesihatan yang baik, kesejahteraan hidup dan seumpamanya"

Hukum ini bersandarkan kepada peristiwa seorang yahudi yang memberi minum kepada Nabi s.a.w lalu baginda mendoakan, "semoga Allah mencantikkan kamu"(al-Azkar dalam bab Ma Yaquluhu al-Muslim Lil al-Zimmi Iza Fa'ala Bihi Ma'rufan).

Imam shafie juga dengan jelas mengharuskan doa kepada orang kafir, hidayat dan kesihatan ( rujuk Syeikh Ramli dalam Nihayatul Muhtaj dan Syeikh Ibn Hajar dalam Tuhfatul Muhtaj).

Jadi sumber yang manakah diambil oleh mufti (seperti harussani) hinggakan memfatwakan "haram mendoakan kesejahteraan kepada bukan islam"?

Atau adakah mufti dan ulama di Malaysia telah mula menolak ulama muktabar?

3. Orang bukan Islam memasuki masjid.

Banyak dalil dan hadis yanng jelas menggambarkan bahawa berlakunya orang bukan islam berjumpa Rasulullah di dalam masjid. Malah ada mereka yang tidak islam ini (beribadat megikut cara agama mereka di dalam masjid) dan tidak di larang oleh Nabi di masjid madinah. Begitu juga hadis riwayat bukhari tentang thamamah ibn athal yang ditangkap dan ditambat di masjid.

Namun di sebalik segala peristiwa dan sumber dalil yang terdahulu mengharuskan orang bukan islam di masjid, muncul si jahil Ibrahim ali berfatwa sebaliknya. Disulam pula kata kata ulama sesat yang takut kehilangan sumber pendapatan. Hampir keseluruhan pemimpin samada agama atau tidak agama di dalam UMNO berlumba lumba muncul untuk menunjukkan ingkarnya kepada hukum halal, mengubah kepada haram.

Kepada Ibrahim ali, zahid hamidi, mufti harussani dan semua pemimpin UMNO yang sering melompat dalam isu agama, cubalah renungkan hadis di bawah, apakah anda termasuk di dalam apa yang dimafhumkan oleh Rasulullah atau tidak..:

"Sesungguhnya termasuk sesuatu yang aku takuti menimpa umatku adalah para pemimpin(ulama ataupun umarak) yang menyesatkan..dan tidak akan terjadi kiamat sampai beberapa kabilah dari umatku yang bergabung dengan kaum musyrikin, dan sampai ada beberapa kabilah dari umatku yang menyembah berhala.(Hadis hasan riwayat Ibnu Majah dan Abu Daud)

(Tulisan ini inspirasi daripada tulisan Shah Al maududy 'bendung budaya tahrim')

2 ulasan:

Abu Amirul berkata...

Salam Ramadhan,
Blog yang menarik, memanglah sekarang ni yang alim menyesatkan dan yang jahil bertambah jahil.
Teruskan perjuangan.
Sila kunjungi http://askamakalikada.blogspot.com dan sudi menjadi follower dan linkkan di blog dialog rakyat.
wassalam.

Abd Bashid Harun berkata...

Assalamu'alaikum, semoga Allah merahmati anda dan mencabut kejahatan dari anda jika ada. Saya menulis di dalam blog saya tentang beberapa perkara yang berlaku mutakhir ini. Sila baca blog saya di http://gurubashid.com/blog