Isnin, 2 Ogos 2010

Muhyiddin Ibarat Ketam Yang Menyuruh Anaknya Berjalan Lurus

KELAB GREENBOC

Ketepikan semangat perkauman – Muhyiddin

Semua rakyat perlu mengetepikan semangat perkauman jika mahu lihat Malaysia kekal membangun dalam semua aspek, demikian menurut Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Pelajaran Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Beliau berkata, sebagai negara yang berhadapan cabaran berikutan mempunyai komposisi pelbagai kaum dan etnik, aspek perkauman perlu diketepikan bagi mengekalkan keamanan negara.

Malah jika sesuatu kaum tetap berdegil mahu mempertahankannya tanpa melihat sesuatu perkara dengan lebih meluas, ia mampu mengundang respon yang berbentuk perseturuan dan menimbulkan ketegangan antara kaum.

Muhyiddin yang juga Timbalan Presiden Barisan Nasional berkata, "saya ingin mengingatkan para pemimpin muda bahawa mengurus negara yang mengandungi pelbagai etnik memerlukan banyak hikmah.

"Kami harus selalu mengimbangi di antara berkhidmat untuk kepentingan semua kaum dan memenuhi keperluan negara," katanya ketika menyampaikan ucaptama pada Sidang Kemuncak Para Pemimpin Pelajar Malaysia Tahunan ke 4 di sini semalam.

Menurut beliau, "kadangkala tuntutan yang melampau oleh sesuatu golongan etnik menyebabkan respon yang negatif dari komuniti yang lain.

"Apabila kaum-kaum saling membuat tuntutan masing-masing dan respon yang negatif akan menyebabkan ketegangan di antara etnik dan meletak keselamatan negara dalam bahaya," katanya

Muhyiddin berkata, semangat perkauman juga boleh diketepikan melalui perubahan sistem demokrasi pendidikan yang berkualiti.

Prejudis perkauman

"Maka tidak timbul nanti, prejudis perkauman atau rasa terpinggir kerana semua anak Malaysia mempunyai hak yang sama rata untuk mendapat pendidikan berkualiti.

Ujar beliau, "oleh sebab pengasingan dari sudut sosial dan ekonomi akan membawa kepada prejudis perkauman dan konflik etnik yang berpanjangan maka usaha meningkatkan kualiti pendidikan sekarang ini, saya yakin, akan menghapuskan semua punca konflik."

Katanya, "melalui perubahan sistem pendidikan sejak Laporan Razak 1956 dan juga Dasar Baru Ekonomi, jurang antara kaum juga dapat dikurangkan. Usaha memupuk perpaduan kaum juga dapat dimanifestasikan melalui beberapa dasar polisi yang diperkenalkan kerajaan.

"Setakat hari ini, kerajaan bertekad untuk membantu semua etnik supaya mempunyai akses kepada pendidikan yang lebih baik melalui peruntukan biasiswa dan perkembangan pendidikan tinggi."

Beliau menegaskan, "bahasa Mandarin and Tamil, dua bahasa ibunda utama di negara ini sebagai mata pelajaran elektif telah pun diperkenalkan.

"Ini termasuk program sekolah yang komprehensif yang telah direncanakan di bawah Bidang Keputusan Utama Nasional (NKRA)," tambahnya.

Ulasan GB

Umum mengetahui bahawa Muhyiddin inilah orangnya yang paling perkauman di dalam kabinet Najib. Buktinya:

Kenyataan Muhyiddin tidak bijaksana, Pemuda Gerakan

Setiausaha Pemuda Gerakan Dominic Lau Hoe Chai tidak menyetujui kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin yang melihat dirinya sebagai "Melayu terlebih dahulu, dan warga Malaysia kemudiannya".

Dalam satu kenyataan medianya, Dominic Lau (gambar kiri) menganggap hujah ini tidak bijaksana, malah tidak mempertimbangkan perasaan seluruh rakyat kerana jelas membela kaum tertentu.

"Selaku TPM, Muhyiddin harus menjadi TPM untuk seluruh rakyat Malaysia, dan bukannya TPM untuk Melayu. Beliau harus menyedari realiti bahawa Malaysia sebagai sebuah masyarakat berbilang kaum dan berbilang agama. Saling hormat-menghormati, layanan yang saksama adalah lebih penting, dan bukannya dominasi satu pihak."

Di samping itu, ketika mengulas pertikaian dan kritikan pembangkang berhubung isu ini, Pemuda Gerakan menyeru agar TPM berhati-hati ketika mengeluarkan kenyataan, terutamanya selepas tsunami politik 8 Mac 2008, yang memberi pengajaran kepada BN agar jangan melewati sensiviti kaum. Apa yang rakyat tuntut adalah kerajaan untuk semua, bukannya kerajaan untuk satu-satu kaum.

*Kenyataan media oleh Dominic Lau Hoe Chai, selaku Setiausaha Pemuda Gerakan. Diterjemahkan daripada kenyataan asal yang ditulis dalam bahasa Cina. -MR



Pemuda MCA kepada Muhyiddin: Hujah anda telah menjadi senjata musuh

Setiausaha Pemuda MCA, Chai Kim Sen menyeru Timbalan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin agar berhati-hati ketika mengeluarkan kenyataan. Malah, Pemuda MCA menasihatkan TPM agar tidak mengeluarkan hujah yang akan mencungkil ketidakpuasan kaum lain, semata-mata untuk mengambil hati sesetengah pihak.

Chai Kim Sen berkata, masyarakat umumnya menyetujui penubuhan Mesyuarat Jawatankuasa Khas bagi Perundingan Antara Agama yang diluluskan oleh kabinet, bahkan menaruh harapan agar konflik dan salah faham antara agama akan diselesaikan melalui Mesyuarat Jawatankuasa Khas tersebut.

“Biarpun kuasa Mesyuarat Jawatankuasa Khas ini mungkin tidak sebesar mana, tetapi tidak harus disifatkan sebagai ‘peranan kecil’, atau ‘tidak penting’ dalam mulut TPM. Walau bagaimanapun, Mesyuarat Jawatankuasa Khas akan mengkaji isu yang berkenaan dengan agama, dan mempunyai peranannya,” kata Chai Kim Sen.

Menurut kenyataan media Chai Kim Sen, TPM seharusnya menggalakkan Mesyuarat Jawatankuasa Khas ini untuk merapatkan jurang antara agama di negara kita, terutamanya isu-isu yang berkenaan dengan agama, seperti pertukaran agama, penggunaan kalimah agama dan sebagainya.

Tiada orang yang menganggap bahawa Mesyuarat Jawatankuasa Khas ini akan mengancam kedudukan Islam sebagai agama kebangsaaan. Jadi, tidak perlulah TPM memperkecilkan Mesyuarat Jawatankuasa Khas ini untuk meredakan golongan ektremis yang berang tanpa sebab, kata Chai Kim Sen.

Chai Kim Sen mengingatkan Muhyiddin Yassin (gambar kanan) bahawa hujah beliau telah menjadi senjata kepada musuh politik. Seandainya keadaan ini tidak dibaiki, maka persepsi rakyat terhadap Muhyiddin akan menjadi semakin negatif.

*Kenyataan media oleh Chai Kim Sen selaku Setiausaha Pemuda MCA. -FMT

Tiada ulasan: