Isnin, 9 Ogos 2010

Kes Liwat II - Mengapa Muhyiddin Gelabah Sangat?

Oleh Wfauzdin NS

Mengapa Muhyiddin begitu gelabah apabila mendengar bantahan dari negara luar terhadap perbicaraan kes Liwat II Datuk Seri Anwar Ibrahim? Negara luar sememangnya ada hak untuk mengemukakan pandangan dan pendapat mereka berkaitan apa jua dasar atau ketidakadilan yang berlaku di dalam negara ini.

Begitu juga negara kita sering memberikan pendapat dan respons terhadap apa yang berlaku di negara lain, contohnya seperti yang pernah berlaku terhadap pemimpin Myanmar dan dasar apartheid di Afrika.

Semua maklum bahawa negara luar tiada hak untuk campur tangan atas apa jua keputusan yang bakal diambil oleh negara ini, tetapi mereka punyai hak untuk bersuara kerana mereka bukan seperti `katak di bawah tempurung.

Kenyataan Muhyiddin yang kelihatannya amat gelisah apabila mengetahui negara luar telah tahu tembelang pemimpin negara ini amat menghairankan.

Apa yang penting, Anwar tidak merayu meminta tolong negara luar untuk membebaskannya dari tuduhan Liwat II yang rakyat negara ini sendiri pun tahu betapa songsangnya kes tersebut.

Apa yang Anwar lakukan adalah memberi penerangan kepada dunia luar bagi membersihkan namanya daripada fitnah kali kedua ini.

Penerangan ini penting kerana Anwar adalah tokoh dunia yang terkenal dan pernah dinobatkan di antara 100 pemimpin dunia yang berpengaruh.

Sekiranya Saiful Bukhari juga ingin membersihkan namanya, beliau juga boleh berbuat demikian ataupun beliau boleh bersumpah laknat di semua masjid di dalam dunia ini. Itu hak beliau.

Anwar pun tahu, negara luar tidak boleh mempengaruhi undang-undang di dalam negara ini walau sekuno mana sekalipun undang-undang di negara kita ini.

Samada Anwar bersalah atau tidak nanti, yang paling penting adakah rakyat di dalam dan di luar negara percaya atau tidak dengan sistem kehakiman dan undang-undang yang diamalkan di negara kita.

Di dalam kes Altantuya, dunia luar sendiri pun tertanya-tanya apa motif pembunuhan wanita Mongolia itu.

Mereka juga pening bagaimana rekod kemasukan Altantuya boleh hilang secara tiba-tiba. Salahkah mereka meraguinya? Kita tidak boleh memperbodohkan dunia luar semata-mata kita sudah menjadi bodoh.

Justeru itu, Muhyiddin harus melihat kembali mengapa dunia luar sekarang semakin memandang serong ke atas sistem kehakiman di negara kita.

Jika dikatakan Anwar adalah kesayangan Amerika, apakah Anwar juga kesayangan ulamak terkemuka Syeikh Dr Yusof Qardhawi?

wfauzdin.blogspot.com

Tiada ulasan: