Rabu, 18 Ogos 2010

Aleyasak saman polis, kerajaan RM2 juta

Dzulfikar Mashoor

KUALA LUMPUR: Gara-gara bertindak ganas mencederakan orang awam, polis dan Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) disaman RM2 juta oleh seorang rakyat Malaysia.

Bercakap di lobi Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur, Aleyasak Hamid @ Hassan, 34 tahun mengaku bahawa tempurung lututnya musnah ekoran dipijak oleh anggota polis pada perhimpunan sempena Kempen Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih), 10 November tiga tahun lalu.

"Apabila saya jatuh, dalam lima hingga enam orang polis datang menyerang saya dan memijak lutut saya sehingga pecah.

"Saya buat semua ini sebab nak tuntut keadilan atas kezaliman ini kerana selama ini saya ingat polis jaga keamanan rakyat biasa seperti saya," ujarnya sambil menyuarakan rasa tidak selamat berada di tanah air.

Katanya, polis terbabit langsung tidak bersimpati atas kecederaan yang dialaminya pada ketika itu walaupun beliau berkali-kali meminta perikemanusiaan mereka yang terbabit.

"Bila saya minta tolong polis untuk angkat saya, polis cakap: mengapa kamu bodoh dan datang ke sini? Kamu babi yang banyak menyusahkan orang," jelasnya lagi dalam nada yang kecewa.

Tidak cukup dengan itu, pihak polis menurut dakwaannya turut menyepak bahagian tempurung lutut yang telahpun cedera apabila beliau berkali-kali meminta bantu polis.

Disebabkan kecederaan itu, beliau mengaku hilang upaya hampir tiga tahun di samping kehilangan kerjaya sebagai ahli perniagaan kecil-kecilan pada ketika itu.

Tambahnya lagi, kecederaan tersebut turut memaksanya untuk menghabiskan sejumlah wang tertentu setiap minggu untuk perubatan klinikal serta terapi kaki kirinya itu.

Ditanya tentang sumber pendapatannya sekarang, beliau berkata, beliau membantu isterinya mengadakan kelas tambahan kecil-kecilan demi menyara hidup tiga anaknya yang masih kecil.

Peguamnya, Fadiah Nadwa Fikri dan Siti Murnie Anuar pada kenyataan yang sama berkata, polis dan FRU sepatutnya tidak bertindak kasar pada perhimpunan rakyat.

Partisipasi tidak langsung rakyat pada perhimpunan tersebut, menurut beliau, sepatutnya tidak boleh mendorong polis untuk mencederakan tempurung lutut anak guamannya itu.

Disebabkan itu, beliau berkata, jumlah tuntutan saman RM2 juta itu adalah munasabah bagi menampung kos perubatan, kos teladan, kos kecederaan dan sebagainya yang dialami oleh anak guamannya.

Demi mendapatkan keadilan bagi anak guamannya, beliau yang juga anggota Pusat Bantuan Guaman Kuala Lumpur (PBGKL) mengumumkan bahawa ACP Kamal Pasha Jamal (Ketua Polis Daerah Dang Wangi), Datuk Sabtu Osman (Ketua Polis Kuala Lumpur), Tan Sri Musa Hassan (Ketua Polis Negara) dan kerajaan Malaysia sebagai defendan.

Tiada ulasan: