Khamis, 1 Julai 2010

Peguam Bala: Kami kecewa tapi tetap tunggu SPRM di London



KUALA LUMPUR — Peguam P Balasubramaniam mempersoalkan tindakan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) membatalkan pertemuan dengan detektif persendirian bagi mengambil keterangan saksi utama itu berhubung pendedahan terbaru dalam kes pembunuhan wanita Mongolia.

Bagaimanapun peguam Americk Sidhu memberitahu, peguam-peguamnya akan tetap menunggu kemunculan pegawai-pegawai SPRM di London, Isnin ini sebagaimana telah dijanjikan sebelum ini.

Americk menyifatkan perkembangan terbaru hari ini sebagai satu tindakan tidak lebih daripada usaha SPRM mahu melindungi kepentingan pihak-pihak atasan yang terlibat dalam kes ini.

Katanya, Balasubramaniam dengan mudah boleh berada dalam buangan kendiri bersama wang RM5 juta yang ditawarkan demi menikmati kehidupan lebih baik lagi selesa.

Pun begitu kata Americk, Balasubramaniam sanggup tampil untuk mendedahkan tindakan pihak-pihak yang memiliki kuasa dan anggota keluarga mereka, yang menawarkan ganjaran lumayan yang didakwanya sebagai “rasuah” dalam kes ini.

“Jika SPRM memerlukan dokumen-dokumen yang ditandatangani Balasubramaniam untuk merumuskan siasatan mereka, saya mahu mencadangkan agar mereka boleh mendapatkan dokumen-dokumen yang terdapat di ruang siber dalam bentuk akuan bersumpah pertama Julai 2007 dan tiga bahagian dokumen soal jawab yang dikeluarkan November 2009.

“Kesemua dokumen ini membutirkan isu-isu yang wujud dalam konspirasi dan ia sudah lama terdapat (di internet).

“Jika ini yang diperlukan oleh SPRM, mengapa tidak siasatan mereka diteruskan tanpa kerjasama Balasubramaniam?

“Mengapa Nazri (Datuk Seri Nazri Aziz, Menteri di Jabatan Perdana Menteri) memaklumkan di Parlimen bahawa SPRM tidak boleh meneruskan siasatan kerana Balasubramaniam tidak boleh dikesan?” katanya.

Timbalan Ketua Pesuruhjaya SPRM (Operasi) Datuk Mohd Shukri Abdull berkata pada sidang media petang tadi berkata pihaknya memutuskan tidak akan menghantar pegawainya ke London bagi mengambil keterangan Balasubramaniam.

Sebaliknya Balasubramaniam akan diminta menjawab soalan yang akan dikemuka menerusi peguamnya dalam bentuk akuan bersumpah atau afidavit.

“Kami telah merujuk kepada Pejabat Peguam Negara bagi mendapatkan pandangan berhubung implikasi undang-undang terhadap proses merakamkan percakapan saksi di luar negara dan kami dinasihatkan agar tidak meneruskan pendekatan itu,” katanya .

Shukri berkata tindakan mengambil keterangan secara akuan bersumpah atau afidavit itu diperuntukkan di bawah Seksyen 30(1)(c) Akta SPRM 2010.

SPRM akan mengemukakan soalan kepada penyiasat persendirian itu melalui peguamnya bersama surat iringan menyatakan keputusan yang telah diambil, katanya.

Americk menambah, Balasubramaniam sebenarnya boleh dihubungi SPRM bila-bila masa dan mereka juga sedar tentang perkara ini.

“Kami ada dokumen untuk membuktikan yang kami memaklumkan mereka tentang kesediaan kami untuk bekerjasama sejak Disember lalu,” kata beliau sambil menambah, mengapa mengambil tindakan ini saat-saat akhir ini.

Kata beliau, keputusan saat-saat akhir SPRM, yang diumumkan petang ini, dengan sendiri memusnahkan “sedikit kredibiliti” yang ada pada agensi tersebut.

The Malaysian Insider difahamkan SPRM dinasihatkan agar tidak pergi ke London untuk mengambil keterangan Balasubramiam pagi ini.

Keputusan itu kemudian diumumkan petang ini kepada media.

“Ini juga mengesahkan kesangsian yang dimiliki sebahagian besar rakyat yang waras bahawa mereka (SPRM) adalah badan yang hanya melindungi kepentingan mereka yang ada kuasa dan untuk memastikan bangkangan terhadap kerajaan ditangani dengan tegas dan keras, menggunakan cara-cara tidak munasabah dengan tujuan mahu memusnahkan apa juga persoalan sahih terhadap rejim yang memerintah agar kuasa yang ada kekal di tangan mereka,” kata Americk lagi.

Sehubungan itu Americk berkata, barisan peguam yang mewakili Balasubramiam akan berada di hotel Holiday Villas, Bayswater pada pukul 10 pagi 5 Julai ini, menanti kehadiran tiga pegawai SPRM sebagaimana telah diatur dan dijanjikan.

Katanya, apa jua nasihat yang SPRM peroleh daripada Jabatan Peguam Negara sangat dikhuatiri dan bertujuan mengalihkan lunas perundangan.

Malah Americk juga mendakwa SPRM tidak menunjukkan keseriusan untuk menemui Balasubramaniam memandangkan pihak berkenaan masih belum membuat sebarang tempahan ruang untuk mengadakan sesi mengambil keterangannya.

“Mereka memang tidak berhasrat untuk menemu bual Balasubramaniam dan menghabiskan beberapa minggu lalu hanya untuk mencari alasan-alasan untuk tidak datang,” katanya lagi

Tiada ulasan: