Sabtu, 24 Julai 2010

Malaysia Buat Persediaan Awal Hadapi Kemungkinan Ekonomi Terjejas

BERNAMA

SUNGAI PETANI: Pertumbuhan ekonomi negara memberangsangkan yang mencapai dua digit bagi suku pertama tahun ini menunjukkan perancangan kerajaan menghadapi ketidaktentuan ekonomi dunia membuahkan hasil, kata Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mukhriz Tun Dr Mahathir.

Bagaimanapun, beliau berkata pertumbuhan 10.1 peratus yang dicapai bagi tempoh itu yang mana merupakan yang terbaik dalam tempoh 10 tahun ini tidak menjadikan kerajaan berada dalam situasi selesa.

"Kerajaan sentiasa memantau ekonomi serta perdagangan global dan mengambil langkah-langkah tegas untuk menghadapi kemungkinan 'double dip' iaitu krisis kewangan global yang berulang.

"Kita tidak terjejas oleh krisis ini kerana tidak terlibat dengan pinjaman berbentuk spekulatif sebagaimana diamalkan kebanyakan syarikat di Amerika Syarikat," katanya dalam satu sesi dialog dengan 60 wakil pengilang dan industri Bumiputra Kedah di sini, hari ini.

Menurut Mukhriz, pakej rangsangan ekonomi negara bernilai RM67 bilion yang memberi tumpuan kepada pembangunan prasarana membantu menyelamatkan keadaan apabila kerajaan China turut melaksanakan pakej rangsangan ekonominya.

"Hasilnya kita menerima banyak tempahan dari China dan eksport kita ke negara ekonomi terbesar itu meningkat 26 peratus untuk tempoh enam bulan pertama tahun ini," katanya.

Beliau berkata usahawan Malaysia dan China masih mempunyai ruang yang luas untuk meningkatkan kerjasama menghasilkan produk bagi memenuhi pasaran Eropah pada harga kompetitif.

Bercakap kepada pemberita kemudiannya, Mukhriz berkata antara langkah bagi menghadapi tempias "double dip" ialah dengan memberi tumpuan kepada pelaburan domestik dan mencari pelaburan dalam bidang khusus seperti industri solar.

"Kita menyediakan prasarana terbaik untuk menarik pelaburan berbilion ringgit yang akan membuka minat pelabur lain seperti dalam industri hijau yang mana kita memiliki segala keperluan mereka.

"Walaupun "double dip" belum berlaku, kita telah berusaha membuat persediaan supaya ekonomi negara tidak terjejas jika ia berlaku," katanya.

Tiada ulasan: