Rabu, 14 Julai 2010

Mahfuz: ‘Bab kerjasama PAS-Umno sudah tutup, usah bangkit lagi’



Mahfuz: Buku mengenai isu ini sudah ditutup...
TERKINI

KUALA LUMPUR— Naib Presiden Datuk Mahfuz Omar memberi nasihat kepada Umno tidak lagi membangkitkan syor yang ia masih berhasrat mengadakan perbincangan mengenai kerjasama perpaduan Melayu sambil menyifatkan “bab dialog PAS-Umno dalam hal ini sudah ditutup.”

Malah, naib presiden penggal pertama itu juga berkata, kepimpinan Umno-BN tidak wajar mengetengahkan lagi cadangan seumpama itu yang dilihat sebagai usaha “terdesak” Umno untuk menggunakan “PAS sebagai talian hayat politik mereka” selepas keputusan 8 Mac 2008.

“Kami menganggap isu sudah lama ditutup, buku mengenai isu ini sudah ditutup... sebab itu kini hanya hendak membincangkan soal melonjakkan sokongan orang Melayu kepada PAS, sebagaimana telah dibincangkan ketika sesi pemukiman di Port Dickson baru-baru ini,” kata beliau.

Sehubungan itu Mahfuz juga berkata PAS akan terus memperjuangkan hak-hak orang Melayu dan Bumiputera sebagaimana termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dengan kerjasama menerusi Pakatan Rakyat.

“PAS akan melakukan ini, usaha yang telah gagal dilakukan oleh Umno selama ini... mempertahankan hak orang Melayu sebagaimana diperuntukkan dalam Perlembagaan dengan gandingan komponen Pakatan Rakyat.

“Biar beliau (Tan Sri Muhyiddin Yassin) seorang diri bercakap mengenai isu ini. Saya percaya mereka akan menggunakan isu selama-lamanya dengan menuduh PAS menolak usaha mahu mengadakan perbincangan dengan Umno.

“PAS tidak akan melayan langkah Umno macam ini lagi, kami akan terus bertahan dalam Pakatan Rakyat sebagaimana dinyatakan dalam Dasar Bersama Pakatan tahun lalu,” kata Mahfuz yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena ketika dihubungi The Malaysian Insider.

Pakatan Rakyat mengadakan mesyuarat bulanan majlis kepimpinan presiden di ibu negara petang ini.

Muhyiddin semalam dipetik Bernama berkata Umno sedia berbincang dengan PAS sama ada secara rasmi atau tidak untuk menjalin kerjasama demi perpaduan Melayu seperti disaran beberapa pihak.

Sambil menyambut baik saranan itu Timbalan Perdana Menteri berkata, usaha menjalin kerjasama antara kedua-dua parti Islam itu bukan satu perkara baru kerana ia pernah disuarakan sebelum ini tetapi tidak dapat dilaksanakan.

“Soal perpaduan antara Melayu sama Melayu bukanlah satu perkara tidak baik, lebih-lebih lagi dalam situasi pada masa kini yang memerlukan bentuk kerjasama yang lebih konkrit terhadap isu termasuk ekonomi, kebudayaan dan institusi beraja serta mewujudkan perpaduan untuk membantu membangunkan ummah dan negara,” katanya.

Muhyiddin yang juga Timbalan Presiden Umno, berkata, terpulang kepada kepimpinan PAS sama ada bersetuju menjalinkan kerjasama itu atau sebaliknya.

Muhyiddin memberikan pandangan itu mengulas anggota Panel Pemikir Jabatan Hal Ehwal Khas Lokman Nor Adam sebagai berkata bahawa hasrat menjadikan Malaysia sebuah negara yang mengamalkan dasar Islam akan menjadi kenyataan sekiranya PAS dan Umno bersatu.

Ketika ditanya mengenai kebimbangan sesetengah pihak sekiranya kerjasama antara Umno dan PAS terjalin, Muhyiddin berkata mereka tidak perlu takut kerana kerajaan tetap akan menjaga kepentingan semua kaum.

Syor agar diadakan kerjasama politik PAS-Umno ini bukan kali pertama diketengahkan.

Pandangan-pandangan seumpama ini telah banyak kali dikemukakan sejak selepas prestasi Umno-BN dalam pilihan raya umum ke-12 pada Mac 2008.

Muktamar Tahunan PAS 2008 dan 2009 juga telah memutuskan dialog kerajaan perpaduan antara Umno-PAS.

Mengulas lanjut, Mahfuz mendakwa Umno terus membangkitkan isu ini kerana berada lemah selepas ia kehilangan sokongan masyarakat Cina manakala keyakinan dan kepercayaan orang Melayu pula belum pulih selepas 2008.

“Dalam keadaan Umno kehilangan sokongan golongan muda manakala pengundi tradisi pula menganggap Umno sudah gagal, Umno sebagai parti politik untuk terus hidup mahukan talian hayat bagi mendapatkan sokongan orang Melayu dan dalam keadaan ini mereka menganggap PAS boleh memainkan peranan.

“Sebab itu mereka mahukan kerjasama, tetapi PAS tidak akan melayan dan tidak mahu memikul bersama biawak hidup... kami sudah belajar dari pengalaman lalu,” katanya lagi.

Tiada ulasan: