Jumaat, 2 Julai 2010

Kes enjin jet: Permohonan kurang ikat jamin - 6 Julai

Salhan K Ahmad

Mahkamah Tinggi Petaling Jaya hari ini menetapkan pendengaran permohonan pengurangan jaminan sarjan tentera udara, N Tharmendran yang dituduh mencuri dua enjin jet pejuang pada 6 Julai.

Hakim Datuk Su Geok Yiam membenarkan permohonan pendakwaan untuk menangguhkan pendengaran tersebut hari ini.

Timbalan Pendakwaraya Hamidi Mohd Noh memohon penangguhan itu bagi menyediakan afidavit jawapan bagi kes berkenaan.

Hamidi berkata terdapat masalah komunikasi antara beliau dengan pihak atasannya menyebabkan afidavit itu tidak dapat dikemukakan di mahkamah hari ini.

Penangguhan itu juga dipohon bagi mendapatkan arahan lanjut daripada pihak atasannya, kata Hamidi ketika membuat permohonan tersebut.

Datuk Su ketika memutuskan perkara itu berkata, beliau berharap tempoh berkenaan akan dapat menyelesaikan apa-apa "masalah komunikasi" di pihak pendakwaan.

Peguam N Surendran (kanan) berkata beliau berharap mahkamah akan membenarkan permohonan mereka mengurangkan jumlah jaminan berkenaan kepada RM20,000.

Tharmendran didakwa mencuri enjin berkenaan pada Disember 2007 dari pangkalan TUDM Subang dan kini masih ditahan kerana gagal membayar RM150,000 sebagai jaminan.

Mengulas lanjut, Surendran berkata beliau akan mengemukakan bukti baru berkaitan kes berkenaan bagi membongkar kes "kecurian besar-besaran" itu.
Bukti baru

"Sekarang kami memiliki dokumen (yang boleh mengaitkan kesalahan seseorang). Kami sedang mengumpul lagi maklumat dan dokumen ini dan kami percaya lebih banyak bukti baru akan timbul," katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

Tambahnya, beliau juga akan memperkenalkan saksi-saksi baru dalam kes berkenaan untuk membantu siasatan.

"Kita akan bawa saksi ini membuat laporan polis supaya siasatan dapat dilakukan dengan lebih mendalam. Kami percaya lebih ramai lagi yang terlibat," katanya lagi.

Tiada ulasan: