Khamis, 22 Julai 2010

Kelantan tiada masalah lantik hakim syarie wanita

Muhammad Yusri Amin

KOTA BHARU: Kelantan tiada masalah melantik Hakim Syarie wanita sekiranya jawatan itu diperluaskan ke peringkat negeri, kata anggota Exco kerajaan negeri, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah.

Katanya, biar pun calon dan pemohonnya belum ada, namun ruang bagi mengisi calon yang layak dianggap tidak menjadi masalah.

“Kalau ada orang yang benar-benar layak, kita boleh berbincang dahulu. Bagaimana pun sekarang pelantikan hakim syarie wanita baru dilaksanakan di peringkat persekutuan.

“Ini masih di peringkat permulaan. Manakala di peringkat negeri, masih belum lagi dilaksanakan,” katanya ketika ditemui sempena Persidangan Ketua-Ketua Jabatan Agama Islam/Majlis Agama Islam Malaysia di Kota Darulnaim baru-baru ini.

Baru-baru ini kerajaan Persekutuan mengumumkan pelantikan dua hakim syarie wanita bertujuan mempertingkatkan keadilan dalam kes berkaitan kekeluargaan dan hak wanita.

Penolong Pengarah Kanan Bahagian Latihan, Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia, Suraya Ramli dan Penolong Pengarah Bahagian Latihan JKSM, Rafidah Abdul Razak dilantik Hakim Syarie wanita di Mahkamah Syariah Wilayah Persekutuan Putrajaya dan Kuala Lumpur pertengahan Mei lepas.

Ekoran itu anggota Exco kerajaan negeri, Wan Ubaidah Omar mencadangkan hakim syarie wanita turut dilantik di Kelantan bagi mengendalikan kes berkaitan golongan hawa.

Mohd Amar yang juga Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Islam, Pendidikan dan Dakwah berkata, Kelantan tidak menghadapi masalah sekiranya jawatan hakim syarie wanita diperluas ke peringkat negeri.

Dalam perkembangan lain katanya, kerajaan negeri pada dasarnya menerima pelantikan ‘pegawai penghubung’ yang akan ditempatkan di Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri bagi menyelaraskan pelaksanaan program berkaitan hal ehwal Islam.

“Kerajaan negeri telah bersetuju pada dasarnya mengenai cadangan pelantikan pegawai tersebut,” katanya.

Sebelum itu, Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz berkata, buat masa ini tidak semua negeri bersetuju menerima cadangan penempatan pegawai penghubung.

Bagaimanapun katanya, Kelantan adalah antara negeri terawal menerimanya jawatan berkenaan selain Terengganu, Perlis dan Melaka.

Beliau berkata, pegawai penghubung dianggap perlu memandangkan banyak aktiviti hal ehwal Islam dilaksanakan dengan kerjasama kerajaan pusat di peringkat negeri.

“Jadi untuk melancarkan lagi urusan itu pegawai penghubung perlu ada dan ditempatkan di Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri,” katanya.

Tiada ulasan: