Khamis, 1 Julai 2010

KDN tak puas hati jawapan Suara Keadilan

Salhan K Ahmad

Kementerian Dalam Negeri (KDN) akan menunggu jawapan kepada satu lagi surat yang akan dihantar hari ini kepada akhbar Suara Keadilan sebelum memutuskan status permit penerbitan wadah PKR itu.

Setiausaha bahagian kawalan penerbitan dan teks al-Quran KDN, Datuk Zaitun Ab Samad berkata jawapan itu akan dikaji oleh satu panel kementerian berkenaan sebelum membuat keputusan berkenaan.

"Keputusan itu mungkin positif, mungkin juga negatif," katanya dan menjelaskan keputusan itu bergantung kepada jawapan yang bakal diberikan oleh Suara Keadilan.

Tambahnya, keputusan itu juga akan dibuat berdasarkan pandangan dalam jawatankuasa khas KDN untuk menilai permohonan permit tersebut, yang dikenali dengan nama "Panel 13."

"Kita
akan beri satu surat kepada Suara Keadilan untuk beritahu bahawa KDN tidak berpuas hati dengan jawapan yang diberikan (semalam)," katanya tanpa memperincikan kandungan surat berkenaan.

Beliau seterusnya menolak laporan yang menyebut KDN akan memutuskan status permit tersebut hari ini.

"Tidak diputuskan hari ini. Saya cakap kita akan teliti," katanya dan menambah perkara itu akan diputuskan dalam panel yang pengerusikan ketua setiausahanya Datuk Seri Mahmood Adam (atas, kanan) "dengan mengambil kira suara ramai."

Jelasnya, ia juga akan mengambil kira pandangan daripada ketua-ketua jabatan dalam kementerian berkenaan dalam memutuskan perkara itu.

Suara Ke
adilan yang permit penerbitannya tamat pada Rabu memperoleh kebenaran menerbitkan surat berita parti politik dari KDN pada 2007 dan pernah digantung selama tiga bulan pada 2008.

Minggu lalu, Suara Keadilan diberikan surat tunjuk sebab berhubung artikelnya yang mendakwa Felda bankrap

Tiada ulasan: