Jumaat, 30 Julai 2010

Guru boleh berpolitik menjelang PRU 13

DARI - http://kalamperantau.wordpress.com

Gendang pilihan raya telah mula dipalu. Sejak, BN (SUPP) kalah dalam pilihanraya kecil Miri baru-baru ini, Perdana Menteri dan timbalannya telah memberikan lebih perhatian terhadap Sarawak, satu-satunya negeri yang Umno “tiada berkuasa”.

Sejak itu, beberapa kali melakukan lawatan-lawatan politik ke negeri Sarawak dengan memberikan “gula-gula pilihanraya”. Ramai pemerhati politik menjangkakan bahawa pilihanraya umum (PRU) ke-13 nanti akan diadakan serentak dengan pilihanraya Negeri Sarawak bagi menjimatkan kewangan negara. Sarawak menjadi tumpuan parti-parti Pakatan Rakyat (PR).

Dalam keadaan yang sedikit terdesak, UMNO dan BN mula mendekati semula guru-guru yang menjadi tonggak kepada perjuangan UMNO sejak awal lagi. Bermula 1 Ogos ini, pegawai pendidikan perkhidmatan siswazah Gred DG41 hingga DG48 dibenarkan melibatkan diri dalam politik, kata Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd. Sidek Hassan.

Bagi tujuan itu, Mohd. Sidek berkata pindaan Peraturan 21 Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993. Di bawah peraturan baru ini, pegawai pendidikan, selain pengetua atau guru besar di institusi pendidikan dan pegawai yang memegang apa-apa jawatan pentadbiran dalam mana-mana agensi kerajaan, perlu mendapat kebenaran bertulis daripada Ketua Setiausaha Kementerian Pelajaran terlebih dahulu.

Sebelum ini, Peraturan 21(2) menetapkan hanya pegawai dalam Kumpulan Sokongan boleh bertanding atau memegang jawatan atau dilantik ke dalam apa-apa jawatan dalam suatu parti politik dengan syarat terlebih dahulu mendapat kelulusan bertulis Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam atau Ketua Setiausaha kementerian berkenaan.

Langkah ini akan menjadikan guru-guru kumpulan A terpaksa aktif semula dalam politik dalam politik parti-parti pro kerajaan untuk peningkatan kerjaya mereka dalam bidang pendidikan. Mana mungkin Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam atau Ketua Setiausaha Kementerian Pelajaran untuk membenarkan guru-guru aktif dalam parti-parti tidak pro kerajaan.

Berikutan pengumuman tersebut, ia membolehkan kira-kira 190,000 guru berijazah di seluruh negara terlibat dalam politik. Disebabkan institusi sekolah dan guru-guru dipandang tinggi oleh masyarakat setempat. wajarkah guru-guru ini dibenarkan berpolitik semasa berkhidmat?

Ketua Penerangan Umno, Datuk Ahmad Maslan terus menyokong langkah ini dan dilaporkan berkata, adalah sesuatu yang positif apabila semakin ramai golongan pendidik berminat menyertai politik seperti mana sekarang kerana ia membantu mewujudkan lebih ramai pemimpin pelapis pada masa akan datang dalam menyuburkan budaya politik rasional kerana golongan pendidik adalah individu yang mempunyai wibawa dan pendidikan yang diperlukan seseorang pemimpin. Golongan pendidik seperti pengetua dan guru besar diperlukan untuk menyumbang pandangan dan idea memajukan Negara.

Sementara Ketua Penerangan PAS, Idris Ahmad mengharapkan tidak ada pilih kasih ketika kebenaran diberi sama ada mereka hendak aktif pembangkang atau kerajaan, kerana kuasa muktamad kebenaran ini terletak kepada Ketua Setiausaha Kementerian Pelajaran. Sekiranya ada unsur pilih kasih maka kebenaran ini tidak ada apa-apa makna untuk penyuburan demokrasi di negara ini.

Sekarang ini pun, sekolah-sekolah telah pun dijadikan tempat mesyuarat-mesyuarat parti-parti politik tertentu. Dengan kebenaran ini, makain rancaklah sekolah-sekolah dijadikan tempat persidangan parti-parti politik. Pendekatan serampang dua mata oleh kerajaan ini akan menjadikan institusi pendidikan terutama sekolah-sekolah menjadi medan politik semula.

Dalam keadaan belum dibenarkan lagi guru-guru berpolitik, Pejabat Pelajaran Daerah di Terengganu telah mengambil langkah pro aktif dengan “memaksa” guru-guru hadir ke mesyuarat perwakilan Umno. Sebagai contoh, mengikut Timbalan Ketua Penerangan PAS Terengganu, selain dari cerita empat orang Adun Umno dalam Bahagian Setiu yang tidak hadir dalam Lawatan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin bagi merasmikan Mesyuarat Perwakilan Umno Bahagian Setiu, ada lagi cerita lain yang menarik. Mereka terpaksa mengerah dan mengarahkan guru-guru sekolah untuk hadir mesyuarat itu. Setiap sekolah diminta (wajib) menghantar lima hingga 20 orang ke mesyuarat itu.

Jelas bahawa Umno Terengganu sudah hilang sokongan, pemimpin utama di peringkat Bahagianpun boleh boikot mesyuarat perwakilan mereka yang penting. Bagaimanapun Pengerusi Perhubungan Umno Terengganu, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein selalu menegaskan bahawa krisis kepimpinan Umno di negeri ini sudah selesai. Tetapi insiden terbaru ini, jelas menggambarkan kepada kita bahawa perpecahan dalaman Umno semakin parah.

Manakala Pesuruhjaya PAS Terengganu, Datuk Ustaz Harun Taib, PAS akan mengejar Umno/BN bagi membuktikan salah laku pemimpin Umno/BN ‘hingga ke lubang cacing’. Menurutnya, banyak isu-isu salah laku dalam pentadbiran yang tidak dianggap salah oleh pemimpin Umno/BN seperti ketidak telusan dan ketidakadilan yang dianggap perkara biasa oeh pemimpin Umno/BN.

Beliau dilaporkan dalam Buletin Online berkata, “Kita (PAS Terengganu) ada isu-isu yang boleh menggugat dan boleh menumbangkan kerajaan Barisan Nasional negeri Terengganu tapi isu ini kita simpan buat sementara waktu untuk kita dedahkan (bila) sampai masanya,” katanya dalam sidang media khas sempena pelancaran kursus Akademi Latihan dan Kepimpinan Negeri Terengganu (ALIM) di Kuala Ibai, dekat sini semalam, 24 Julai.

Tiada ulasan: