Sabtu, 17 Julai 2010

Bayi enam bulan pun boleh kena diabetes

BERNAMA

KUALA LUMPUR — Sukar untuk dipercayai apabila bayi berusia enam bulan turut dilaporkan mengalami diabetes di negara ini.

Mendedahkan perkara itu pada program Kem Diabesiti 1Malaysia 2010 di sini hari ini, Ketua Jabatan Pediatrik Hospital Putrajaya, Dr Fuziah Md Zain berkata bayi tersebut menghidap kencing manis apabila antibodi dalam badannya telah merosakkan pankreasnya yang mengeluarkan insulin hingga mengakibatkan bayi tersebut mengalami kekurangan insulin.

“Kes yang melibatkan bayi pada usia semuda ini adalah sangat jarang berlaku kerana kebiasaannya pesakit diabetes di kalangan pesakit muda melibatkan kanak-kanak dalam lingkungan usia empat hingga enam tahun.

“Jadi diabetes tidak mengenal usia. Sesiapa sahaja berisiko untuk menghidapnya,” katanya kepada Bernama.

Dr Fuziah berkata kebanyakan kanak-kanak yang menghidap diabetes adalah dari jenis 1 di mana mereka memerlukan rawatan suntikan insulin sepanjang hayat mereka.

Mengikut statistik, antara 2006 hingga 2008 seramai 630 kanak-kanak dan remaja dikesan menghidapi diabetes di mana 80 peratus daripada mereka menghidap diabetes jenis 1 manakala 20 peratus lagi penghidap diabetes jenis 2, jelasnya.

Beliau menerangkan bahawa diabetes jenis 2 kebiasaanya dialami oleh orang dewasa manakala kanak-kanak yang mengalaminya adalah kerana mempunyai masalah berat badan.

Diabetes jenis 1 berlaku apabila pankreas pesakit langsung tidak boleh menghasilkan insulin, manakala bagi jenis 2, pankreas pesakit masih boleh menghasilkan insulin tetapi insulin itu tidak dapat berfungsi dengan baik.

“Diabetes di kalangan kanak-kanak bukan hanya berpunca daripada factor keturunan atau riwayat keluarga, pemakanan dan cara hidup, tetapi boleh juga disebabkan oleh jangkitan virus.

“Penyakit ini tidak boleh diatasi tetapi boleh dikawal sekiranya kanak-kanak ini memiliki disiplin dan semangat yang tinggi serta mengamalkan cara hidup dan pemakanan yang sihat,” kata Dr Fuziah.

Beliau berkata, ibu bapa, guru dan anggota masyarakat perlu memainkan peranan penting dalam memotivasi dan menyokong kanak-kanak yang menghidapi diabetes agar mereka tidak rasa tersisih.

“Ini kerana apabila dia (kanak-kanak) sudah kena (diabetes), dia rasa lain daripada kanak-kanak lain. Ini menyebabkan mereka merasa rendah diri sekaligus tidak mahu terlibat dalam apa-apa aktiviti di sekolah,” katanya.

Melalui kem tersebut yang dianjurkan oleh Jabatan Pediatrik Hospital Putrajaya, kanak-kanak obesiti dan diabetes dikumpul untuk menjalani pelbagai aktiviti bagi meningkatkan pengetahuan mereka terhadap diabetes dan cara penjagaannya.

Antara pesertanya ialah Muhammad Hafizuddin Abu Hasan, 15, yang terkejut apabila mengetahui dia menghidap diabetes tiga tahun lepas sedangkan dia dikatakan tidak mempunyai keluarga yang menghidapnya.

“Masa itu saya selalu rasa pening dab cepat penat. Bila saya dibawa untuk pemeriksaan doktor, saya terkejut apabila diberitahu mengenainya,” katanya yang tidak mempunyai masalah obesiti atau pemakanan.

Muhammad Hafizuddin yang perlu mendapatkan suntikan insulin setiap hari berkata diabetes yang dialaminya tidak menghalangnya untuk terus bersukan terutama sukan bola sepak yang menjadi kegemarannya.

Indran Kumren, 14, pula menghidap diabetes setahun yang lalu. Dia juga tidak mempunyai keturunan yang menghidap diabetes.

Dia memerlukan suntikan insulin dua kali sehari.

“Saya merasa malu pada peringkat awal. Namun kawan-kawan saya tidak pernah mengejek saya,” katanya.

Tiada ulasan: