Selasa, 29 Jun 2010

Universiti Malaysia Perlu Belajar Kesan Keganasan Pelajar

BERNAMA

SINGAPURA: Universiti di Malaysia boleh mengelak dijadikan tempat untuk merekrut anggota oleh kumpulan ekstremis jika pegawai tinggi dan anggota keselamatan mereka dilatih mengesan aktiviti keganasan, menurut sebuah firma perunding keselamatan hari ini.

Joshua Kwai, pengarah dan perunding prinsipal CFE Homefront Security Consultancy (IHSC) berkata tanpa latihan sewajarnya, bukan mudah untuk mengesan sesuatu yang tidak jelas.

Beliau mengulas pendedahan pihak berkuasa Malaysia baru-baru ini mengenai operasi militan oleh kumpulan ekstremis, seperti Jemaah Islamiah, yang menggunakan universiti awam untuk merekrut pelajar antarabangsa sebagai anggota baru mereka.

Dilaporkan beberapa pensyarah daripada universiti berkenaan turut dikatakan terbabit dalam menyebarkan fahaman ekstremis itu.

Dalam temu bual dengan Bernama di sini, Kwai berkata institusi pengajian tinggi boleh mengambil peranan proaktif dalam menghadapi ancaman atau cabaran baru itu dengan melengkapi warga kerja peringkat tinggi, bahagian kawalan dan keselamatan mereka dengan pengetahuan mengenai langkah menangani keganasan.

Mereka juga boleh mendapatkan bantuan luar terutama daripada firma perunding keselamatan untuk mengkaji atau menyemak dasar atau standard prosedur operasi keselamatan mereka untuk membendung ancaman atau pelanggaran peraturan keselamatan, katanya.

IHSC ialah divisyen perniagaan ICFE (Pemeriksa Jenayah Siber dan Forensik Antarabangsa) Group of Companies yang mengendalikan pengurusan risiko penipuan, penyiasatan dan pencegahan, dengan mempunyai pejabat di Singapura, Malaysia dan Hong Kong.

Divisyen itu, yang menyediakan pelbagai perkhidmatan keselamatan, menawarkan perkhidmatan kepada pelanggan di Singapura dan antarabangsa.

Kwai berkata IHSC mempunyai semua perkidmatan penting yang diperlukan untuk memberi panduan kepada mana-mana pihak untuk menghadapi sebarang aktiviti atau perbuatan jenayah yang boleh memberikan ancaman, bukan sahaja kepada entiti tetapi juga negara.

Katanya terdapat banyak peluang bagi IHSC memperluaskan perniagaannya di Malaysia, berbanding dengan Singapura berikutan pasarannya semakin tepu ekoran mempunyai terlalu ramai pemain tempatan dan antarabangsa manakala projeknya sedikit.

Kwai berkata beliau merancang membangunkan IHSC daripada divisyen perniagaan kepada anak syarikat dalam lima tahun lagi, dan membuka lebih banyak pejabat daripada tiga sedia ada, di lokasi baru seperti Thailand, Indonesia, Brunei, China, India, Jepun dan tempat lain di Asia Pasifik dan Timur Tengah.

Mengenai kerjaya sebagai anggota keselamatan, katanya mereka perlu berbangga dengan kerja mereka dan menjalankan tugas secara profesional.

Tiada ulasan: