Rabu, 23 Jun 2010

PKR TENOM DAPAT DITERIMA DARI PARTI LAWAN

Oleh : HALIK ZAMAN(sabahkini)



PADA sebelah petang, satu lagi sessi penyertaan masuk PKR secara beramai-ramai dari beberapa kampung di daerah Tenom. Mereka yang hadir datang dari Kg Bangkulin Tomani, Kg Marais, Kg Kuala Tomani, Kg Kaparungan dan Kg Logot Ulu Tomani.

Ketua rombongan dari Kampung Merais, Tomani, Jeffrey Yahar mengatakan mereka menyertai PKR setelah mereka mengerti arahtuju Pakatan Rakyat dan selama mereka menyertai Parti Kerajaan mereka merasa ketinggalan dari perkembangan arus perdana ekonomi negara.

“Kami rasa ada sesuatu yang tidak kena pimpinan UMNO/BN," jelas Jeffrey.

Manakala, Ampangus Bin Rian dari Kampung Logot Ulu Tomani pula memberi tahu bahawa terlalu banyak pilih kasih dalam kepimpinan UMNO/BN berhubung soal tanah dan agehan rumah PPRT di daerah Tenom.

“Mana tidaknya, kroni-kroni YB-YB sahaja yang memonopoli kerana mereka ada kabel dengan orang atasan, kami yang tidak ada kabel cuma pandang dan lihat sahaja kerakusan mereka," kata Ampangus dengan nada kesal.

Seperti biasa, apabila mereka diajukan pertanyaan mengapa ingin menyertai PKR, rata-rata menjawab bahawa mereka telah puas diperalatkan oleh wakil-wakil rakyat BN yang hanya mengutamakan kepentingan sendiri dan kroni sahaja.

Penduduk kampung yang hadir juga merakamkan rasa kecewa kepada ketidak-pedulian wakil rakyat yang mewakili mereka selama ini. Mereka telah memberikan cukup ruang dan peluang kepada wakil-wakil rakyat BN untuk melaksanakan tugas mereka dengan jujur, namun setelah sekian lama mereka rasa peluang dan ruang yang mereka berikan tidak dimanafaatkan sepenuhnya untuk kepentingan pengundi yang telah bersusah-payah mengundi mereka.

Dari Kampung Kungkular, Tomani pula, Ansapar Undok mengeluh kerana kos hidup rakyat di kampung-kampung begitu melambung tinggi kerana harga barang dinaikkan sesuka hati tanpa kawalan sedangkan pendapatan mereka semakin merosot.

Wakil Rakyat BN disifatkan lebih menitik-beratkan kepentingan sendiri dan kroni-kroni. Semua permasalahan pengundi dianggap remeh, malah mahu melihat wajah mereka pun payah.

Bagaimana wakil-wakil rakyat BN ini mampu menjadi pemimpin yang baik sekiranya mereka gagal melaksanakan tugas dan amanat yang telah dipertanggungjawabkan kepada mereka selama ini.

Maka kerana itulah, mereka bertekad dan membulatkan semangat untuk menyertai PKR dan berharap PKR mampu merubah senario kemiskinan mereka seandainya berjaya mengambil alih tampuk pemerintahan di Sabah.

Tiada ulasan: