Ahad, 6 Jun 2010

'Perubahan besar MIC dalam tempoh 6 bulan'

BERNAMA



Perubahan besar dijangka berlaku dalam MIC dalam tempoh enam bulan akan datang, termasuk membaik pulih keseluruhan jentera parti itu, kata presidennya Datuk Seri S Samy Vellu.

Tanpa mengulas lanjut perubahan yang bakal berlaku, pemimpin nombor satu MIC itu berkata beliau bertekad untuk menyerahkan sebuah parti yang stabil dengan jentera parti yang efektif dan efisien kepada penggantinya.

Bagaimanapun, Samy Vellu membayangkan bahawa perubahan yang bakal berlaku itu melibatkan pertukaran pemimpin cawangan yang mempamerkan prestasi buruk serta tidak memenuhi harapan anggota parti dan masyarakat India.

"Setiap pemimpin perlu membuktikan bahawa mereka sememangnya layak memimpin. Sekiranya gagal berbuat demikian akibat kelalaian sendiri, maka kita hanya akan mengecewakan masyarakat kita.

"Kita akan kehilangan hak untuk mewakili mereka,” katanya ketika merasmikan konvensyen MIC Selangor ke-64 di Kajang hari ini.

Samy Vellu berkata: "Jentera parti kita mesti dibaik pulih sepenuhnya. Ia sedang dilakukan dan dalam tempoh enam bulan akan datang, perubahan besar akan berlaku terhadap cara kita melaksanakan rancangan dan dasar parti.

"Kerajaan bersedia membantu kita membawa pembangunan kepada masyarakat India, sekiranya kita mahu berubah. Apabila saya kata berubah, maksudnya ialah perubahan minda dan sikap dalam menjalankan tugas," katanya.

Beliau berkata cara untuk maju ialah dengan mengamalkan kaedah baru dan inovatif.

"Kita mesti berani melakukan sesuatu perkara dengan lebih kreatif dan di luar imaginasi kita. Kita mesti mengamalkan pendekatan baru yang boleh menyakinkan orang ramai bahawa kita serius dalam menjalankan tugas," katanya.

Samy Vellu berkata perubahan itu akan bermula di MIC Selangor yang diketuai timbalannya, Datuk G. Palanivel. Ia mempunyai 107,735 anggota di 939 cawangan.

"MIC Selangor kini perlu bertindak cepat dan memikirkan cara membaik pulih jentera parti secara besar-besaran. MIC Selangor boleh menjadi penggerak yang memimpin perubahan dalam MIC di negeri-negeri lain.

"Anda mesti menjadi pemimpin melalui teladan, tetapi anda haruslah berubah terlebih dahulu.

"Sekiranya kita melakukan perkara ini, kita mempunyai peluang lebih baik untuk mengharungi iklim politik yang kian mencabar. Kita akan berjaya mewakili masyarakat India.

"Sekiranya kita lemah dan bergaduh sesama sendiri, maka parti komponen Barisan Nasional yang lain tidak akan menghormati kita. Kita akan kehilangan kehormatan dan maruah kita," katanya.


Tiada ulasan: