Selasa, 29 Jun 2010

Peningkatan Kes Babitkan Kanak-Kanak Membimbangkan: Shahrizat

BERNAMA

KUALA LUMPUR: Perangkaan kes-kes penderaan fizikal, cabul kehormatan dan rogol melibatkan kanak-kanak di negara ini semakin membimbangkan apabila kes yang dilaporkan kepada Polis Diraja Malaysia (PDRM) mencecah 2,193, bagi tempoh Januari hingga sekarang.

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berkata statistik PDRM juga menunjukkan peningkatan dua kali ganda kes-kes itu di mana 2,236 kes dilaporkan pada 2005 dan 5,744 pada 2008.

"Kes kehilangan kanak-kanak juga membimbangkan dengan jumlah kes yang dilaporkan pada 2008 ialah 982 kes dan daripada jumlah itu, seramai 500 orang masih hilang," katanya dalam ucapan perasmian kempen "Missing Children Reuniting Families" di Sekolah Kebangsaan Taman Tun Dr Ismail (1) anjuran Kumpulan Perbankan RHB di sini hari ini.

Teks ucapan beliau dibacakan oleh timbalannya Senator Heng Seai Kie.

Shahrizat berkata Dasar Kanak-kanak Negara dan Dasar Perlindungan Kanak-kanak Negara yang diluluskan Kabinet pada 29 Julai tahun lepas bertepatan dengan usaha gigih kerajaan menangani masalah itu.

Shahrizat berkata bagi menyelesaikan masalah itu, kementerian akan mengambil beberapa tindakan segera termasuk mewujudkan talian bantuan kanak-kanak bagi membolehkan kanak-kanak dan orang ramai membuat laporan secara terus kepada pelindung atau pihak berkuasa keselamatan yang akan diperkenalkan dalam masa terdekat.

Buat masa ini, sebarang aduan mengenai penderaan, pengabaian, keganasan dan eksploitasi terhadap kanak-kanak boleh disalurkan melalui Talian Nur 15999, katanya.

Selain itu, kementerian juga mewajibkan semua institusi di bawah Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) berkaitan kanak-kanak mewujudkan dasar perlindungan kanak-kanak berpandukan rangka dokumen Dasar Perlindungan Kanak-Kanak Negara.

"Langkah ini penting bagi mengelakkan kejadian petugas di rumah perlindungan sendiri mendera, mengeksploitasi, merogol dan sebagainya ke atas kanak-kanak," katanya.

Shahrizat berkata kementerian akan mempertingkatkan tindakan bersepadu dengan PDRM dan Jabatan Imigresen bagi memperincikan pembangunan sistem amaran awal tentang kehilangan atau penculikan kanak-kanak.

Sementara itu, kempen "Missing Children Reuniting Families" anjuran Kumpulan Perbankan RHB yang diperkenalkan sejak 2007 diteruskan dengan mengedarkan buku panduan keselamatan bagi meningkatkan kesedaran di kalangan kanak-kanak yang akan diedarkan ke semua sekolah rendah seluruh negara.

Kumpulan perbankan itu memperkenalkan maskot khas sempena kempen ini, Mr Bling, yang akan berkongsi tip keselamatan dan mendidik kanak-kanak menjaga keselamatan diri mereka. -

Tiada ulasan: