Sabtu, 19 Jun 2010

Mesti buat akuan tidak pernah menerima RM2 juta

DETIK DAILY


Pakatan Rakyat (PR) menggesa supaya Ahli Dewan Unda-ngan Negeri (ADUN) Bebas, Keshvinder Singh membuat kenyataan dalam Surat Akuan Berkanun di Mahkamah Tinggi Ipoh untuk membuktikan beliau tidak pernah menerima RM2 juta daripada mana-mana pihak sebelum keluar dari DAP,

Setiausaha DAP Perak, Nga Kor Ming turut mengajukan kenyataan yang sama kepada seorang Exco Kerajaan Negeri sama terlibat dalam perkara terbabit.

Kor Ming menyuruh kedua-duanya berbuat demikian untuk membuktikan mereka tidak pernah terbabit di dalam ‘skandal’ wang itu.

“Sebagai seorang peguam, beliau (Keshvinder) sepatutnya faham akan kesan dan implikasi jika membuat surat akuan itu.

“Bagaimanapun, jika Keshvinder melaksanakannya dalam masa terdekat ia me-nunjukkan beliau seorang yang bersih, cekap dan amanah sepanjang menjadi pemimpin di kawasan Malim Nawar,” katanya pada sidang media di Wisma DAP Perak di sini, semalam.

Hadir sama, ADUN Tronoh, V Sivakumar; ADUN Buntong, A Sivasubramaniam; ADUN Titi Serong, Drs Khalil Idham Lim; ADUN Keranji, Chen Fock Chye dan ADUN Menglembu, Lim Pek Har.

Sebelum ini, Keshvinder pernah membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung dakwaan beliau ditawarkan RM20 juta dan jawatan Exco untuk meninggalkan PR.

Dalam kenyataan bertarikh 25 Februari 2009 itu, Keshvinder mendakwa ada beberapa pihak dalam Barisan Nasional (BN) yang membuat tawaran sedemikian.

Dalam perkembangan sama, Kor Ming dan ahli PR yang berasa sedih dan kecewa dengan tindakan Keshvinder yang boleh diibaratkan umpama kawan makan kawan.

Beliau yang juga ADUN Pantai Remis berkata, tiada siapa di dunia ini hidup dalam keadaan sempurna namun bukan tanggungjawab parti sepenuhnya untuk mengawasi mereka sepanjang hidup.

“Sepanjang lebih setahun Keshvinder jatuh dan bangun bersama-sama PR namun mengapa sekarang baru meninggalkan parti secara tiba-tiba.

“Justeru, saya ingin menasihatkan kepada wakil rakyat supaya jangan sekali-kali menjadikan masalah peribadi beban kepada orang lain untuk memikulnya,” katanya. S/H

Tiada ulasan: