Khamis, 17 Jun 2010

Mansuh Biasiswa JPA Sekat Peluang Pelajar Cemerlang

SUARA KEADILAN

KUALA LUMPUR - Keputusan kerajaan Umno-Barisan Nasional memansuhkan biasiswa JPA secara beransur-ansur bercanggah dengan falsafah dan semangat yang digariskan dalam Rancangan Malaysia Ke-10.

Ketua Pemuda Sosialis DAP (Dapsy) Loke Siew Fook dalam sidang media di lobi parlimen pagi tadi berkata Dapsy membantah sekeras-kerasnya keputusan kerajaan berhubung pemansuhan pemberian biasiswa JPA kepada pelajar cemerlang secara berperingkat-peringkat seperti yang diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak semasa pembentangan RMK-10.

"Keputusan ini sangat tidak adil kepada generasi muda kerana pengurusan kewangan yang boros dan tidak berhemah oleh kerajaan Umno-BN menyebabkan mereka terpaksa menanggung akibat dan implikasinya.

"Kerajaan Umno-BN mengatakan pemberian biasiswa tidak dapat diteruskan kerana pembiayaan kewangan yang tinggi dan kerajaan tidak mampu menanggungnya.

Kata beliau lagi, semasa kerajaan Umno-BN mengumumkan cadangan untuk membina bangunan parlimen yang baru bernilai RM800 Juta dan kos pembinaan Istana Negara mencecah RM811 juta, tidak ada rakyat Malaysia yang waras yang dapat menidakkan peluang pelajar cemerlang untuk melanjutkan pelajaran ke luar negara dengan alasan kekurangan dana.

Keputusan itu menurut Siew Fook akan membantutkan peluang ribuan anak Malaysia setiap tahun dari semua kaum yang tidak berkemampuan daripada menimba pengetahuan.

"Ini cukup bercanggah dengan falsafah dan semangat yang digariskan dalam RMK-10 yang dibentangkan seminggu lalu.

"Apakah isi kandungan yang dibentangkan Najib sekadar 'indah khabar dari rupa'? Najib semakin hari semakin dikenali sebagai 'Perdana Menteri flip-flop' kerana begitu cepat menukar dasar yang beliau sendiri bentangkan sebelum ini.

Tambah Siew Fook, Dapsy sekali lagi menyeru supaya kerajaa menubuhkan satu Jawatan Kuasa Pemilih Khas untuk mengkaji semula secara menyeluruh setiap aspek dan sistem pemilihan penerima biasiswa JPA dengan memberikan biasiswa kepada semua pelajar cemerlang SPM yang mendapat A dalam semua matapelajaran serta penajaan biasiswa mengikut pengkhususan bidang pengajian hanya ditetapkan selepas menilai keputusan akademik di peringkat pra-universiti.

Tiada ulasan: