Rabu, 23 Jun 2010

Kerajaan diminta perkenal undang-undang murtad seragam


KUALA LUMPUR — Undang-undang berkaitan dengan isu murtad di Malaysia perlu diseragamkan memandangkan ia berbeza antara negeri, malah terdapat negeri yang tidak mengenakan hukuman ke atas mereka terlibat dalam murtad.

Koordinator Pusat Pemikiran dan Kefahaman Islam, Prof Madya Dr Mohamed Azam Mohamed Adil berkata, walaupun bidang kuasa terletak di bawah setiap negeri, usaha perlu dibuat di peringkat persekutuan terutama melalui Mesyuarat Majlis Raja-raja supaya satu undang-undang murtad dapat diperkenalkan.

“Hari ini kita lihat setiap negeri mempunyai undang-undang murtad tersendiri dan ia berlainan antara negeri, malah ada yang tidak mengenakan hukuman kepada pesalah murtad.

“Sebagai contoh Pahang, Perak, Terengganu, Sabah dan Melaka mengenakan hukuman penjara sehingga tiga tahun atau denda RM5,000 atau sebatan sehingga enam kali (Pahang),” katanya.

Bagi Sabah, Kelantan dan Melaka, pesalah murtad ditahan secara mandatori di Pusat Pemulihan Akidah.

Selain itu menurut beliau, di Sabah dan Kelantan seseorang Islam yang keluar atau berhasrat untuk keluar Islam boleh ditahan di Pusat Pemulihan Akidah untuk tempoh tidak lebih 36 bulan dan di Melaka hanya diperuntukkan selama enam bulan.

Di Negeri Sembilan pula, katanya, seseorang yang ingin keluar Islam atau yang telah murtad perlu terlebih dahulu memohon kepada Mahkamah Syariah dan permohonan itu disalurkan kepada mufti untuk mengendalikan kaunseling kepada pemohon.

“Justeru, adalah wajar sekiranya kerajaan menyeragamkan undang-undang murtad bagi semua negeri,” kata beliau dalam kertas kerja bertajuk “Murtad dan Kebebasan Beragama” pada Seminar Hak Asasi Manusia: Ke Arah Pemurnian Kefahaman” di Institut Kefahaman Islam Malaysia.

Beliau berkata institusi pentadbiran agama setiap negeri perlu memainkan peranan dalam mendidik muallaf.

“Majlis Agama Islam, Jabatan Agama Islam dan Jabatan Mufti setiap negeri juga mesti berperanan dalam mendidik muallaf terutama yang memeluk agama Islam.

“Ini kerana mereka (muallaf) tidak boleh dibiarkan sahaja apabila memeluk agama Islam. Kita tidak mahu kes-kes permohonan keluar Islam bertambah di Mahkamah Syariah.

“Justeru, dalam mengendalikan permohonan murtad, jabatan-jabatan mufti disaran supaya menekankan proses rundingcara akidah dengan bijaksana,” katanya.

Tiada ulasan: