Rabu, 16 Jun 2010

Kempen RM 1 seorang untuk sokong Sook Hwa

MERDEKA REVIEW


Pada 4 Jun 2010, Soh Sook Hwa yang memohon ulasan judisi ke atas kes AUKU (Akta Universiti dan kolej Universiti 1971) bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan telah ditolak oleh Makahmah Tinggi. Oleh itu, Soh Sook Hwa harus membayar kos pentadbiran mahkamah sebanyak RM3000 dalam tempoh masa 30 hari.

Atas perjuangan Soh Sook Hwa untuk menuntut hak dan kebebasan semua mahasiswa, maka kami akan mengadakan kempen seorang seringgit untuk mengumpulkan RM3000 sebagai pembayaran ke atas kos pentadbiran mahkamah dan sokongan terhadap perjuangan beliau.

Latar Belakang:

Pada bulan Disember 2004, pihak Universiti Sains Malaysia (USM) telah mendakwa Soh Sook Hwa dari Pusat Pengajian Komunikasi bahawa saudari telah melanggar Seksyen 15 AUKU berdasarkan sekeping gambar yang menunjukkan dia memakai baju kemeja -T yang memaparkan logo parti pembangkang yang dipaparkan dalam sebuah akhbar tempatan.

Soh Sook Hwa dikenakan tindakan tatatertib universiti dengan hukuman denda sebanyak RM200 dan diberikan amaran keras atas sebab saudari dituduh berkempen untuk calon Parti Keadilan Rakyat (PKR), Tian Chua di kawasan Parlimen Batu, Kuala Lumpur. Namun demikian, sembilan pensyarah universiti telah membayar RM200 sebagai sokongan ke atas Soh pada masa itu.

Tindakan Soh Sook Hwa merupakan kes pertama mahasiswa yang mencabar kesahihan AUKU, terutamanya dalam kandungan AUKU yang melarang ahli akademik dan mahasiswa terbabit dalam politik tanpa kebenaran pihak universiti terlebih dahulu.

Soh (gambar kiri) juga membuat permohonan untuk semakan terhadap keputusan kementerian yang menolak rayuannya berhubung tindakan yang dikenakan oleh lembaga disiplin USM.

Soh memohon pengisytiharan bahawa Seksyen 15 AUKU - yang melarang mahasiswa meyertai persatuan atau parti politik - dan beberapa peruntukan lain dalam peraturan dan tatatertib USM sebagai akta yang bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan. Kes makahmah ditangguhkan atas masalah teknikal kehakiman sepanjang lima tahun.

Akhirnya, pada 4 Jun 2010 Mahkamah Tinggi atas hakim Mohd Zawawi Salleh telah menolak permohonan saudari Soh Sook Hwa untuk membuat semakan kehakiman terhadap AUKU atas dua sebab, iaitu prosiding USM terhadap Soh adalah tidak bercanggahan dan Akta ke-15 dalam AUKU telah digubalkan oleh kementerian.

Bagi pihak Tuan/Puan/Cik yang ingin menderma, sila membuat dermaan melalui bank dengan

Nombor Bank Akaun: 137-202-200053-4

Bank: AmBank
Nama Penerima: DEMA ENTERPRISE

Sekiranya penderma ingin mendedahkan maklumat (nama dan jumlah dermaan), sila hantar maklumat kepada:

Khaw Seng Hean, dengan alamat email carlitokhaw@gmail.com, dan nombor telefon 016-4045348.

Untuk pengetahuan pihak Tuan/Puan/Cik, tempoh kempen pendermaan adalah dari 14hb Jun 2010 sehingga 1hb Julai 2010.

Sekian terima kasih.

*Kenyataan oleh Yap Heng Lung selaku Setiausaha Pentadbiran DEMA.

Tiada ulasan: