Jumaat, 25 Jun 2010

Juara dunia Itali tersungkur

FREE MALAYSIA TODAY


ALeqM5h_SDbnsqAvjvRuAfg4Wae1r-4Ddg Kejohanan Bolasepak Piala Dunia

JOHANNESBURG: Juara bertahan Itali tersungkur dari kejohanan bolasepak Piala Dunia pada peringkat kumpulan setelah ditewaskan oleh pasukan baru Slovakia dengan keputusan 2-3 di sini semalam.

Slovakia layak ke pusingan kalah mati setelah muncul sebagai naib johan Kumpulan F di belakang johan kumpulan Paraguay yang mencatat keputusan seri 0-0 dengan New Zealand.

Striker Slovakia Robert Vittek menyumbat dua gol pada minit ke 25 dan 73 dan Kamil Kopunek menambah jaringan ketiga pada minit 89 di mana kibaran bendera Itali terus berhenti selepas itu.

Antonio Di Natalie dan Fabio Quagliarella menjaringkan gol untuk Itali pada lewat perlawanan tetapi Itali sentiasa mengejar perlawanan, yang dikuasai Slovakia.

Itali merupakan pasukan pilihan terbaru kecundang pada Piala Dunia kali ini setelah naib juara 2006 Perancis turut tersingkir pada peringkat kumpulan dan menduduki di tempat tercorot apabila hanya berjaya mengutip satu mata.

Pasukan-pasukan yang mewakili benua Afrika juga mempamerkan aksi yang mengecewakan apabila wakil mereka, Nigeria, Algeria, Cameroon dan pasukan tuan rumah Afrika Selatan tersingkir dari Piala Dunia.

Sementara Ivory Coast yang diramalkan bakal tersingkir di peringkat kumpulan kerana berdepan dengan tugas berat untuk menumpaskan Korea Utara dengan gol yang banyak di Johannesburg pada malam ini. Hanya Ghana layak ke pusingan kalah mati.

Paraguay menyambung prestasi cemerlang daripada pasukan-pasukan yang mewakili Amerika Selatan apabila berjaya menjuarai Kumpulan F setelah terikat seri 0-0 dengan New Zealand di Polokwane semalam.

Kesemua pasukan Amerika Selatan menguasai kumpulan masing-masing. Uruguay menjuarai Kumpulan A, Argentina johan Kumpulan B, Brazil dalam Kumpulan G dan Chile dalam Kumpulan H.

Pada jam 10.00 malam ini, menyaksikan juara lima kali Brazil bertemu Portugal pada perlawanan terakhir Kumpulan G di Durban manakala Ivory Coast bertemu Korea Utara di Johannesburg.

Tiada ulasan: