Selasa, 22 Jun 2010

Bicara Kes Koperal Polis Sebabkan Kematian Aminulrasyid Bermula 12 Okt

BERNAMA

SHAH ALAM: Mahkamah Sesyen di sini hari ini menetapkan selama 12 hari bermula 12 Okt bagi mendengar perbicaraan kes koperal polis yang didakwa menyebabkan kematian seorang remaja berumur 15 tahun dalam satu kejadian tembakan di Seksyen 11 di sini, dua bulan lepas.

Hakim Latifah Mohd Tahar turut menetapkan 9, 10 dan 11 Nov untuk mendengar kes itu selepas Timbalan Pendakwa Raya Mohd Dusuki Mokhtar memaklumkan beliau telah menyerahkan sebanyak 38 dokumen termasuk laporan bedah siasat kepada pihak pembelaan.

Mohd Dusuki memberitahu mahkamah bahawa pihak pendakwaan akan memanggil seramai 15 saksi untuk memberi keterangan pada perbicaraan kelak.

Pada 10 Mei lepas, Jenain Subi, 48, mengaku tidak bersalah menyebabkan kematian AminulRasyid Amzah di Jalan Tarian 11/2 di Seksyen 11, antara pukul 1.10 pagi dan 2 pagi pada 26 April lepas.

Dia didakwa mengikut Seksyen 304 (a) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 30 tahun dan boleh dikenakan denda, jika sabit kesalahan.

Jenain, memakai kemeja ungu, berseluar jeans biru dan bertopi, hadir di mahkamah bersama peguamnya Salim Bashir, manakala Karpal Singh hadir sebagai peguam pemerhati bagi pihak keluarga mangsa.

Turut hadir kakak mangsa, Nor Azura dan ibu mangsa, Norsiah Mohamad dan Monalisa Mokhtar, wakil Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PBIG) sekolah mangsa, Sekolah Menengah Kebangsaan Seksyen 9 di sini.

Sementara itu, Karpal Singh ketika ditemui pemberita di luar mahkamah berkata pihaknya akan menulis kepada pihak Jabatan Peguam Negara dalam masa terdekat bagi mengetahui perkembangan kes Azamuddin Omar, remaja yang berada dalam kereta yang dipandu Aminulrasyid ketika kejadian.

"Kami khuatir tiada perkembangan tentang kes saksi utama kejadian ini (Azamuddin) walaupun beliau dipanggil memberi keterangan di Bukit Aman.

"Saya akan tulis kepada Peguam Negara untuk mengetahui statusnya berikutan kes ini sudah lama," katanya.

Pada 20 Mei lepas, abang kepada Azamuddin, Muhamad Hafizzudin membuat laporan polis mendakwa berlaku cubaan membunuh oleh pihak polis terhadap Azamuddin kerana melepaskan tembakan ke arah kereta yang dinaiki kedua-dua remaja itu.

Tiada ulasan: