Rabu, 7 April 2010

UBN Sudah Ada Calon Tapi Bukan Palanivel!

Oleh Mohd Sayuti Omar

MASIH ada 12 hari lagi untuk umum mengetahui siapakah yang akan diletakkan UBN untuk merampas kerusi Hulu Selangor. UBN akan mengumumkan calonnya 15 April. Muhyiddin Yassin akan membuat pengumuman. Ini bermakna selama lebih seminggu kita akan berteka teki siapakah gerangan calonnya.

Kalau sebelum ini umum bertanya sesama sendiri apakah BN akan meletakkan calon dari Umno atau mengekalkan status quonya kepada MIC? Ini timbul kerana ada desakan lantang dari Umno yang mahukan kerusi berkenaan

Orang disebut-sebut yang akan diperjudikan ialah bekas MB Selangor, Muhammad Mohd Taib.


Kempen untuk Mat Taib khabarnya sudah berjalan.

Bagaimana pun perkembangan terkini agak sukar untuk Umno mendapat semula kouta bagi kerusi berkenaan. Apa lagi menerusi Mat Taib. Muhyiddin awal-awal memberi signal tidak mahukan bekas MB Selangor itu.

BN dikatakan tetap akan mengekalkan kerusi itu kepada MIC. Slogan 1 Malaysia yang dicanangkan oleh Najib katanya telah memakan diri menyebabkan Umno tidak dapat berbuat apa-apa lagi.

Desakan Umno mahukan kerusi berkenaan ditempelak sebagai cuba mengkhianati semangat 1 Malaysia oleh masyarakat India. Walaupun alasan Umno kerusi berkenaan pernah bergilir dan Umno memenanginya tahun 1955 menerusi pilihan raya tempatan, tetapi hujah itu tidak memberi bekas. Najib dikatakan tidak akan cuba membiarkan 1 Malaysia yang dipeloporinya diperolok-olokkan.

Dari MIC pula orang lama, G Palanevil mungkin tidak akan dicalonkan. Seorang pemimpin kanan UBN peringkat negeri ketika dihubungi semalam berkata, BN akan memberi laluan kepada MIC tetapi calonnya bukan Palanevil. "Calon dari MIC tetapi bukan Palanivel," katanya. Kalau bukan Timbalan Presiden MIC itu, siapa?

Seorang kawan yang berkhidmat di sebuah portal berita pula bersetuju dengan pandangan pemimpin UBN itu, BN tidak meletakkan Palanivel kali ini. Sebalik katanya dua muka baru dari MIC akan dipertimbangkan. Mereka ialah Timbalan Ketua Pemuda MIC, V Mugilan dan Ketua Penerangan MIC sekarang ini, P Kamalanathan.

Inilah dua nama yang sudah dihantar kepada perdana menteri dan sedang dipertimbangkan. Sementara itu menurut wartawan berkenaan Ketua Penerangan dikatakan lebih berpeluang mendangkan sudah ada sikap yang kurang selesa kalangan PKR kalau ketua penerangan itu diturunkan. Katanya kalau ketua penerangan menjadi calon ia merisaukan PKR.

Berdasarkan perkembangan itu menunjukkan UBN akan memberi kerusi itu kepada MIC dan besar kemungkinan calonnya Ketua Penerangannya

http://msomelayu.blogspot.com/

Tiada ulasan: