Isnin, 26 April 2010

Pilihan Raya Kecil Hulu Selangor: Satu Pengajaran Untuk 1Malaysia

Oleh Kuda Ranggi


Sekalung tahniah untuk parti Barisan Nasional (BN) kerana memenangi pilihan raya kecil untuk kerusi Dewan Rakyat bagi kawasan undi Hulu Selangor.Calon BN, P Kamalanathan, 44, mendapat 24,997 undi manakala calon Parti KeAdilan Rakyat (PKR) Zaid Ibrahim memperolehi 23,272 untuk membolehkan BN menang dengan kelebihan 1,725 undi.

Kemenangan BN dilihat oleh kalangan pemimpin dan penyokong parti sebagai tanda pemulihan sokongan kepada gabungan parti yang memerintah di peringkat Persekutuan dan turunnya sokongan kepada parti yang berkuasa di negeri Selangor. Itu pendapat mereka yang menang kerana mereka bekerja keras untuk menang.

Pilihan raya kecil Hulu Selangor sudah pasti yang termahal dan hebat bagi kedua-dua pihak mengalahkan kehebatan di Permatang Pauh. Ianya hebat kerana 'sahamnya' pun hebat dan amat berharga, terutama kepada BN di bawah kepimpinan DS Najib Tun Razak.

Jika dinilai dari segi wang ringgit, entah berapa puluh juta yang diperturunkan dan dijanjikan oleh kedua-dua pihak melalui Kerajaan Persekutuan (BN) dan Kerajaan Negeri Selangor (PR) kepada penduduk Hulu Selangor.

Begitu ramai 'orang besar' dari kedua-dua pihak turun padang dengan senyuman manis dan begitu mesra melayani rakyat marhain semata-mata untuk meraih sokongan dan undi. Nama-nama besar seperti Tun Dr Mahathir Mohamad, DS Najib, TS Muhyiddin Yassin, Tuan Guru Nik Aziz, DS Anwar Ibrahim, TS Khalid Ibrahim, Lim Kit Siang dan Hassan Ali berada di kampung-kampung tradisional dan kampung baru serta ladang kelapa sawit untuk bertemu rakyat.

Di sesetengah tempat, suasana seolah-olah satu pesta keramaian dengan bermacam acara dan pertandingan diadakan termasuk acara teh tarik dan nasi lemak yang dianjurkan oleh sebuah kementerian. Pusat Latihan Bomba pun tidak terlepas daripada dijadikan medan berkempen 'secara tidak langsung' selain begitu ramai petugas TEKUN yang begitu pemurah berada di sana.

Kerajaan Negeri Selangor tidak ketinggalan 'mentadbir' negeri dari Hulu Selangor dengan penuh mesra dan tidak kurang bermurah hati, walaupun tidak semurah hati pentadbiran di Putrajaya.

Pendek kata, kedua-dua pihak menggunakan apa saja kekuatan dan senjata yang ada untuk membolehkan calon masing-masing menang dan keputusan suara terbanyak memihak kepada BN.

Bagi saya, kemenangan BN tidak boleh dilihat sepenuhnya sebagai pengembalian sokongan rakyat kepada BN atau berkurangnya sokongan kepada PR.

Corak pengundian seharusnya diteliti dan dihalusi oleh kedua-dua pihak.

Kemenangan calon BN yang diwakili oleh MIC menang kerana sokongan orang Melayu sedangkan undi sejumlah besar orang Cina memihak kepada calon PKR sama seperti di kawasan-kawasan undi berbilang bangsa.

BN ternyata kukuh di penempatan-penempatan Felda dan kampung-kampung tradisional manakala PKR di kawasan majoriti pengundi Cina seperti kampung-kampung baru di Kuala Kubu Baru, Batang Kali, Rasa dan Kerling dan kawasan-kawasan berbilang bangsa seperti bandar KKB.

Corak pengundian seharusnya membimbangkan semua pihak kerana ia memperlihatkan kecondongan tertentu yang sebenarnya menyimpang daripada konsep 1Malaysia. Kenyataan ini mungkin tidak dapat diterima oleh pihak BN tetapi mereka mesti mengkaji dan menghalusinya.

Sokongan kepada PR melalui PKR tidak boleh dipandang ringan kerana 23,272 undi bukan satu jumlah yang kecil walaupun BN menang dengan kelebihan 1,725 undi. Ini pilihan raya kecil di mana BN mampu memberi tumpuan 100 peratus dan hampir semua pemimpin besar turun padang. Mampukah BN berbuat demikian apabila menghadapi pilihan raya umum? Perkara inilah yang harus difikirkan.

BN juga perlu ingat bahawa panglima perangnya di Hulu Selangor, TS Muhyiddin mahukan BN menang dengan kelebihan 6,000 undi, hasrat tersebut tidak tercapai.

Hulu Selangor juga membuktikan bahawa MCA masih lemah dan gagal mendapatkan sokongan pengundi Cina. Kegagalan MCA pimpinan Chua Soi Lek sudah pasti akan menjejas kedudukan BN pada PRU akan datang. Gerakan pimpinan TS Koh Tsu Khoon pun gagal meraih sokongan pengundi Cina.

Yang jelas, kemenangan BN di Hulu Selangor adalah atas sokongan kuat pengundi Melayu manakala kekuatan PKR bertulang belakangkan sokongan pengundi bukan Melayu, khususnya Cina. Sokongan pengundi India sukar ditentukan kerana tiada kawasan undi yang mempunyai majoriti pengundi India. Oleh itu, MIC tidak boleh mendabik dada menyatakan kononnya pengundi India kembali menyokong BN.

Hulu Selangor menunjukkan bahawa pengundi Melayu dan Cina mengundi parti, bukan calon dan mereka tidak kisah siapa calon dari sudut bangsa tetapi mengutamakan parti.

Walau apapun, rakyat Hulu Selangor adalah yang sebenar-benarnya "menang.

"http://kudaranggi.blogspot.com/

Tiada ulasan: