Khamis, 8 April 2010

Penghulu, ulama kempen basmi wabak denggi

Salmah Mat Husain


KOTA BHARU: Penghulu dan ulama di peringkat kampung perlu memainkan peranan menerangkan kepada masyarakat tentang bahaya wabak denggi.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita, Keluarga dan Kesihatan negeri, Wan Ubaidah Omar (gambar)berkata, sebagai pemimpin masyarakat mereka perlu menyedarkan masyarakat terhadap keperluan menjaga kebersihan.

“Rakyat perlu diberi kesedaran berhubung penyakit berjangkit seperti HIV, H1N1, denggi dan sebarang penyakit bawaan lain.

“Penghulu dan pegawai Unit Dakwah Halaqat perlu memberi kesedaran mengenai bahaya penyakit tersebut melalui kuliah agama atau aktiviti lain bersama masyarakat,” katanya di sini.

Sehubungan itu, Wan Ubaidah mengingatkan orang ramai yang terasa kurang sihat atau deman perlu segera mendapat rawatan di klinik berdekatan.

“Jangan puas hati hanya rawatan pertama sekiranya deman berpanjangan, kes ini banyak berlaku. Kita hendaklah mendapat rawatan di hospital kerajaan,” ujarnya.

Beliau juga berkata, kempen kebersihan perlu dibuat dari semasa ke semasa bagi memastikan persekitaran yang bersih.

Ini kerana katanya, nyamuk aedes mudah membiak di takungan air tanpa mengira tempat dan keadaan.

“Masalahnya masyarakat kita terutamanya pelajar suka membuang bekas minuman di merata tempat. Ini membuatkan nyamuk mudah membiak dan berlaku wabak denggi.

“Begitu juga takungan air dalam pasu bunga hendaklah sentiasa dijaga bagi mengelakkan jejentik membiak,” katanya.

Tiada ulasan: