Sabtu, 17 April 2010

Pakatan Tonjol Kesatuan, 10,000 Iringi Zaid

TV SELANGOR

Lebih 10,000 penyokong dan pemimpin Pakatan Rakyat keluar untuk menzahirkan sokongan kepada bekas Menteri Undang-Undang Datuk Zaid Ibrahim pada hari penamaan calon untuk pilihanraya kecil Hulu Selangor.

Kamalanathan adalah sebagai calon pilihan Umno. Presiden Umno Najib Razak memilih beliau setelah menolak calon pilihan MIC Datuk G. Palanivel yang pernah menjadi ahli Parlimen kawasan itu selama empat penggal.

Dalam pada itu, kekecohan berlaku apabila polis menggunakan kekerasan ke atas penyokong Pakatan termasuk Ahli Majlis Pimpinan Pusat Badrul Hisham Shahrin.

Presiden MIC Datuk Seri Samy Vellu pula luka di kaki apabila cedera dalam asakan penyokong Barisan Nasional.

Dua calon bebas, iaitu V.S Chandran dan bekas Exco Pemuda Umno Shah Alam Johan Md Diah turut menfailkan borang pencalonan untuk menjadikan persaingan empat penjuru bagi merebut kerusi Parlimen Hulu Selangor.

Hari mengundi ditetapkan pada 25 April.

Keadaan tegang menyelubungi seluruh proses penamaan calon itu apabila penyokong kedua-dua pihak melontarkan slogan-slogan dan saling cabar-mencabar.

Beberapa tangkapan dikatakan telah berlaku namun butiran penuh masih belum di perolehi.

Datuk Zaid Ibrahim di iringi oleh barisan kepimpinan Pakatan Rakyat termasuk ketua umum Pakatan rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim, Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim, Presiden Pas Abdul Hadi AWang dan Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang.

Tiada ulasan: