Khamis, 1 April 2010

Kartika masih rela jalani hukuman sebatan

Oleh Syed Mu'az Syed Putra dan Lee Suet Ling


KUALA LUMPUR — Bekas model sambilan Kartika Sari Dewi Sukarno lebih rela jika dia dibolehkan menjalani hukuman sebatan berbanding kerja-kerja khidmat masyarakat.

Bagaimanapun kata Kartika, dia menerima keputusan tersebut kerana ia adalah titah perintah Sultan Pahang dan selaku rakyat dia wajar menerima junjung titah terbabit.

“Dalam undang-undang tidak dinyatakan hukuman sebat boleh digantikan dengan kerja-kerja khidmat masyarakat tetapi oleh kerana ini titah perintah Sultan Pahang, saya terima junjung titah ini.

“Tetapi secara individu saya lebih rela menerima hukuman sebat kerana tidak mahu undang-undang Islam difitnah sekiranya ia tidak dilaksanakan.

“Saya menghormati undang-undang sedia ada tetapi saya harap selepas ini prosedur terhadap individu yang terbabit dalam kesalahan meminum arak akan lebih teratur dan sistematik.

“Ini kerana saya bimbang sekiranya masih ada kesalahan sama yang membabitkan wanita, mereka terpaksa menunggu lama untuk menerima hukuman,” katanya ketika ditemui di Hentian Duta di sini, hari ini.

Dia dalam perjalanan ke Kuantan untuk menemui pihak berkuasa agama Pahang esok.

Kartika berkata, walaupun hukuman diringankan kepada kerja-kerja khidmat masyarakat namun banyak pengajaran diperoleh terutamnya kepada diri sendiri.

“Sepanjang tempoh menanti hukuman saya memang tertekan, saya bersyukur kerana ibubapa dan keluarga sentiasa berada dibelakang untuk memberikan sokongan.

“Jadi saya harap ia akan menjadi pengajaran bukan sahaja kepada saya tetapi juga masyarakat khususnya umat Islam,” katanya.

Kartika diperintah menjalankan kerja-kerja khidmat masyarakat di Rumah Kanak-kanak Tengku Ampuan Fatimah, Kuantan.

“Perasaan saya sekarang bercampur-campur sekarang kerana saya tidak menyangka hukuman sebat akan digantikan dengan kerja-kerja khidmat masyarakat.

“Saya terima keputusan ini dengan hati yang terbuka dan saya akan melaluinya dengan hari yang tenang dan ikhlas.

“Selain itu, saya juga kesal dengan kesalahan meminum arak sebelum dan sepanjang tempoh menanti hukuman ini bermacam-macam cabaran serta dugaan terpaksa ditempuh,” katanya.

Tambahnya, sepanjang tempoh tiga minggu menjalankan kerja-kerja khidmat masyarakat dua orang anaknya, Muhammad Azfar Affandi, 8, dan Wan Katlyan Saridewi Affandi, 6, akan dijaga oleh keluarga.

“Saya beritahu kepada anak-anak yang saya pergi bekerja, jadi mereka akan dijaga oleh keluarga,” katanya.

Sementara itu, bapanya, Sukarno Abdul Mutalib berkata, beliau berasa bersyukur apabila hukuman enam sebatan akan digantikan dengan kerja-kerja khidmat masyarakat.

“Saya memang terkejut apabila mendapat tahu hukuman sebatan digantikan dengan kerja khidmat masyarakat tetapi ini adalah titah Tuanku Sultan jadi beliau (Kartika) perlu menerimanya.

“Cuma apa yang membimbangkan adalah sekiranya perkara ini dibangkitkan lagi pada masa hadapan kerana saya lihat ada ruang untuk ia dipertikaikan.

“Namun saya harap ia dapat selesai supaya selepas ini Kartika dapat menjalani kehidupan dengan lebih tenteram bersama anak-anaknya,” katanya.

Tiada ulasan: