Jumaat, 9 April 2010

Dr Subra nafi geser dengan Palani menjelang pilihan raya kecil

THE MALAYSIAN INSIDER

KUALA LUMPUR — Naib Presiden MIC, Datuk Dr. S. Subramaniam pula mendapat tempat muka depan Tamil Nesan hari ini — menafikan hubungan beliau dengan Timbalan Presidennya Datuk G. Palanivel, yang disebut-sebutkan bakal diturunkan di Hulu Selangor, mula renggang dan dingin.

Tajuk utama itu akhbar berkenaan terus menggambarkan seolah-olah wujud ‘pergolakan’ dalam MIC — komponen Barisan Nasional (BN) menjelang hari penamaan calon 17 April ini.

Laporan muka depan itu muncul pada hari yang sama Pengarah Urusan Tamil Nesan S. Vell Paari mengumumkan ‘gencatan senjata’ dengan meminta semua pemimpin MIC bekerja rapat untuk memastikan kemenangan wakil MIC.

Vell Paari, anak kepada Presiden MIC, juga meminta kerjasama bekas timbalan presiden dan timbalan menteri Datuk S. Subramaniam yang akhbar itu pada Sabtu lalu menyifatkannya cuba mensabotaj Palanivel daripada diturunkan di Hulu Selangor.

Laporan Tamil Nesan hari ini memetik Dr Subramaniam, yang juga Menteri Sumber Manusia, satu-satu wakil MIC dalam Kabinet berkata, menafikan beliau mengiktiraf Timbalan Ketua Pemuda V. Mugilan berbanding Palanivel untuk dipilih calon MIC di Hulu Selangor.

Mugilan juga merupakan Ketua Pemuda MIC Hulu Selangor, yang ketua bahagiannya ialah Palanivel.

Mugilan dan Ketua Penerangan MIC P. Kamalanathan juga disebut-sebut sedang dipertimbangkan untuk menjadi calon kerusi Parlimen Hulu Selangor.

Setiausaha Akhbar Dr. Subramaniam E. Sivabalan yang dipetik berkata, laporan media baru-baru ini berniat untuk mencetuskan permusuhan dan pergeseran di antara menteri itu dan Palanivel, yang bertekad untuk mendapatkan semula kerusi Hulu Selangor jika dicalonkan oleh MIC-BN.

Sivabalan berkata, Dr. Subramaniam menyokong syor Presiden MIC Datuk Seri S. Samy Vellu agar Palanivel diturunkan pada pilihan raya kecil kerusi Parlimen Hulu Selangor.

“Kami menyokong keputusan itu. Kami akan bekerja keras untuk memastikan kemenangan BN,” kata beliau dalam kenyataan kepada Tamil Nesan.

Dalam laporan yang sama, Ketua Pemuda MIC T. Mohan pula menafikan laporan bahawa Dr. Subramaniam akan kehilangan jawatan menteri jika Palanivel bertanding dan memenangi kerusi Hulu Selangor.

Katanya, kerja keras Dr. Subramaniam dengan sendiri akan memastikan beliau akan kekal sebagai anggota jemaah menteri.

Kelmarin, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengumumkan BN akan diwakili MIC pada pilihan raya kecil kerusi Parlimen pada 25 April.

Penamaan calon adalah pada 17 April.

Palanivel yang tewas dengan perbezaan 198 undi dua tahun lalu disyorkan oleh Samy Vellu kepada Pengerusi BN.

Kini nama Mugilan dan Kamalanathan juga muncul.

Najib menyerahkan kepada timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk mengumumkan calon BN pada 15 April.

Tiada ulasan: