Ahad, 18 April 2010

Dr Pornthip tidak hadiri inkues Teoh Selasa ini

MALAYSIA KINI



Pakar patologi terkemuka Dr Pornthip Rojanasunand tidak akan datang ke Kuala Lumpur untuk memberi keterangan dalam inkues kematian Teoh Beng Hock apabila ia disambung Selasa ini.

Peguam Malik Imtiaz Sarwar yang mewakili kerajaan Selangor hari ini mengesahkan bahawa Dr Pornthip tidak dapat menghadiri inkues tersebut.

"Setahu saya, (beliau) tidak datang Selasa ini," kata Malek.

Malik telah memfailkan permohonan bagi pihak kerajaan Selangor kepada Mahkamah Majistret Shah Alam Khamis lalu untuk menangguhkan inkues berkenaan.

Menurut permohonan itu, kerajaan Selangor memerlukan lebih banyak masa untuk menjamin kehadiran pakar patologi Thailand itu.

Kerajaan Selangor telah menulis kepada Kementerian Kehakiman Thailand, memberi jaminan keselamatan Dr Pornthip sekiranya beliau datang ke Malaysia untuk memberi keterangan di inkues tersebut, tetapi belum menerima sebarang jawapan setakat ini.

Ekoran ketidak hadiran Dr Pornthip itu, satu perkara lain dijangka dibangkitkan di inkues Selasa ini - iaitu permohonan peguam Karpal Singh untuk mengenakan tindakan menghina mahkamah terhadap Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Nazri Abdul Aziz.

Usul supaya Nazri dikenakan tindakan menghina mahkamah itu, disokong oleh affidavit yang difailkan oleh Teoh Meng Kee, yang merupakan adik Beng Hock.

Nazri dipetik oleh Malaysiakini sebagai berkata: “Dia pembohong. Dia menipu pada inkues”.

Malaysiakini sebelum ini melaporkan bahawa pakar patologi itu mungkin tidak tidak akan hadir memberi keterangan dalam inkues Beng Hock apabila ia bersambung Selasa ini, menurutnya, kerana 'tekanan politik' dari kerajaan Malaysia.

Tiga hari kemudiannya, beliau bersetuju memberi keterangan pada inkues Teoh Beng Hock jika ada jaminan keselamatannya daripada kerajaan Malaysia.

Tidak diketahui sama ada kerajaan Malaysia telah mengeluarkan jaminan bertulis kepada Dr Pornthip berhubung perkara itu.

Dr Pornthip hadir di bedahsiasat kali kedua selepas mayat Teoh digali semula November lalu ekoran keterangannya - berdasarkan kepada foto yang dirakamkan sewaktu bedahsiasat pertama - bahawa Teoh mungkin dicekik sebelum jatuh dari bangunan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Bedah siasat kedua itu dilakukan oleh Dr Shahidan Md Noor dari Hospital Sungai Buloh. Selain Dr Pornthip yang mewakili kerajaan Selangor, ia turut dihadiri Dr Peter Venezis - pakar patologi British yang mewakili SPRM.

Dalam keterangannya bulan lalu, Shahidah berkata, berdasarkan bedahsiasat kedua itu, tiada kemungkinan yang Teoh dicekik, manakala Dr Venezis akan memberi keterangan pada 26 dan 27 April ini.

Tiada ulasan: