Rabu, 3 Mac 2010

Proses pemutihan untuk jati diri parti - Tian Chua

Oleh Mat Zahari Ali

Kuala Lumpur: PKR akan menjadi parti yang lebih kuat setelah berlaku proses pemutihan dalam menghasilkan pemimpin yang mempunyai jati diri dan tidak berkepentingan peribadi selain memahami insprirasi gabungan PR yang mengutamakan keadilan dan ketelusan dalam segenap peringkat pengurusan dalam mengenengahkan politik pelbagai kaum.

Pengarah Strategik PKR, Tian Chua berkata proses pemutihan yang sedang melanda PKR merupakan satu proses biasa yang berlaku dalam mana-mana pertubuhan politik.

"Kita telah menduga akan berlaku beberapa pemimpin yang akan meninggalkan parti dengan sebeb beberapa tawaran menarik yang ditawarkan oleh BN kepada mama-mana pemimpin PKR ketika kes mahkamah Ketua Umum (Anwar) masih lagi berlangsung.

'Sudah tentu mana-mana pemimpin yang mempunyai kepentingan peribadi yang selama ini mengharapkan parti akan memberikan kekeyaan peribadi akan kecewa dengan dasar ketelusan yang mementingkan integriti dan bukannya dasar kronisme dan puak-puak.

" Kita berharap lebih ramai lagi pemimpin-pemimpin yang mempunyai kepentingan peribadi atau mereka yang mengharapkan kekayaan peribadi meninggalkan parti supaya parti dapat mengenal pasti pemimpin yang berkualiti'" kata beliau yang juga AP Batu.

Menyentuh mengenai tindakan terbaru, AP Bagan Serai, Mohsin Fadzli Samsuri yang meletak jawatan hari ini dengan alasan tidak setuju dengan pendirian PKR berhubung isu Allah, Tian berkata semua pihak boleh memberikan seribu satu alasan.

"Tidak semua pihak bersetuju dengan apa yang telah diputuskan oleh parti tetapi sebagai sebuah pertubuhan segala keputusan majoriti parti perlu dipatuhi.

"Dizaman Nabi Muhammad dulu pun ketika perjanjian Hudaibiah ramai dikalangan para sahabat Nabi Muhammad tidak bersetuju dengan perjanjian tersebut tetapi tidak ada seorangpun dikalangan sahabat Nabi Muhammad meninggalkan Islam atau termakan pujukan kaum musrikin.

"Begitu juga dalam PKR sekarang, kita mahukan ahli dan pemimpin yang tulin dan bukannya pemimpin yang mudah dibeli dengan harta dan wang ringgit.

'Saya ucapkan terima kasih pada mana-mana yang telah meninggalkan parti dan saya tahu rakyat lebih maklum dan mampu untuk menilai setiap tindakan golongan yang berkepentingan ini," ujar Tian.

Mengenai desas desus yang menyatakan beberapa lagi akan meninggalkan PKR, beliau menganggap kenyataan tersebut datangnya dari mereka yang telah diupah dengan ganjaran tertentu selain untuk membalas dendam.

"Ini yang saya katakan tadi, sekarang adalah masa paling sesuai untuk mendapat ganjaran paling mahal dari BN ketika Anwar masih dalam pembicaraan yang sengaja ditangguh-tangguhkan.

"Tujuan penangguhan ini untuk mengaibkan Anwar selain untuk memperlekeh PKR dan gabungan PR dimata rakyat.' tambah beliau.

Menurut Tian, PKR tetap konsistan dengan dasar-dasar parti dan gabungannya dalam PR.

'Mana-mana pemimpin yang tidak bersetuju dengan dasar-dasar parti dan kesepakatan PR boleh mengadakan perbincangan peribadi dengan mana-mana pimpinan tertinggi parti atau mengambil jalan meninggalkan parti secara berhemah.

Sehubungan itu menurut Tian, PKR bercadang akan menggubal beberapa dasar selepas ini bagi memantapkan parti dan ahli supay tidak lagi terperangkap dengan pemimpin yang mempunyai kepentingan peribadi serta mudah terjebak dengan habuan sogokan.

Tiada ulasan: