Rabu, 10 Mac 2010

PAC Kini Sedang Siasat Dakwaan Kos Berlebihan Projek SPNB

KUALA LUMPUR: Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) kini sedang menyiasat sama ada berlakunya kos yang berlebihan dalam pengendalian projek di bawah Syarikat Perumahan Negara Bhd (SPNB).

Pengerusi PAC, Datuk Seri Azmi Khalid berkata, isu berkaitan dakwaan tersebut terkandung di dalam Laporan Ketua Audit Negara bagi tahun 2007.

PAC juga katanya ingin mendapatkan maklumat lanjut mengenai dakwaan yang mengatakan terdapatnya kelewatan di dalam membayar tuntutan kontraktor yang dilantik SPNB bernilai berjuta-juta ringgit.

“Keseluruhannya, kami melihat terdapatnya isu berhubung dakwaan kos berlebihan di bawah projek-projek SPNB sebagaimana yang ditemui dalam Laporan Ketua Audit Negara.

“Jadi kita ingin mengetahui sama ada syarikat milik kerajaan itu mampu mengendalikan kos pengurusan mereka di dalam projek-projek yang mereka jalankan," ujarnya.

Menurut Azmi, SPNB telah membina 24,000 unit rumah dan menjual 9,000 unit tahun lepas dan ini merupakan satu pencapaian yang besar.

“Bagaimanapun, laporan Ketua Audit Negara memberi gambaran sebaliknya kerana ia mempertikaikan kos pengurusan projek yang didakwa telah melebihi had yang sepatutnya," katanya kepada para pemberita ketika ditemui di Bangunan Parlimen di sini.

Tiada ulasan: