Ahad, 14 Mac 2010

Manifestasi dari ketakutan BN

Oleh Penulis Khas

Genap sudah dua tahun, sambutan kemenangan besar Pakatan Rakyat pada Pilihan Raya Umum ke-12, 8 Mac 2008.Dalam tempoh dua tahun ini, pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat bekerja keras melaksanakan dan menunaikan amanah serta kepercayaan rakyat yang diperolehi dalam pilihan raya tersebut.

Dua tahun ini bukannya suatu tempoh yang mudah buat Pakatan Rakyat. Laluannya amat sukar dan berliku. Kesukaran ini wujud bukan kerana ketidakmampuan Pakatan Rakyat menguruskan kerajaan negeri atau melaksanakan tugas yang diamanahkan oleh rakyat.

Kesukaran wujud kerana ia diciptakan oleh musuh-musuh dari dalam dan luar Pakatan Rakyat.

Musuh dari dalam ialah mereka-mereka yang berkepentingan, menjadi alat musuh dari luar untuk merosakkan nama baik Pakatan Rakyat.

Musuh dari luar Pakatan Rakyat, tidak lain tidak bukan, ialah Barisan Nasional (BN). BN yang tidak dapat menerima hakikat kekalahan besar pada 2008 dan penolakan rakyat yang berterusan terhadap mereka.

BN amat ketakutan kerana selepas 50 tahun memegang tampuk kuasa secara mutlak, rakyat Malaysia sudah berani menolak mereka.

Umno-BN amat menyedari bahawa, selepas dua tahun ini, mereka terus menerus mengalami kemerosotan dan bercempera di antara komponennya sesama sendiri.

Selepas setahun Tun Abdullah Ahmad Badawi 'dijatuhkan' dari jawatan Perdana Menteri, Umno-BN di bawah Presiden barunya, Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak, persepsi negatif rakyat terhadap mereka, masih belum dapat dipulihkan.

BN menerima tamparan paling hebat apabila dua tahun berturut-turut laporan Ketua Audit Negara memberikan pujian terhadap kesemua kerajaan negeri yang dipimpin Pakatan Rakyat.

Pakatan Rakyat dipuji kerana mengamalkan pemerintahan yang adil dan telus, menguruskan negeri dengan cekap, sekaligus berjaya menambah hasil negeri. Dengan peningkatan hasil negeri, maka Pakatan Rakyat berjaya membawa kemakmuran di negeri-negeri pimpinannya.

Sebaliknya Ketua Audit negara memberikan kritikan yang keras terhadap negeri-negeri di bawah pimpinan Umno-BN, yang bukan sahaja gagal menambah hasil negeri, malah meningkatkan beban hutang mereka serta kegagalan mengawal penyelewengan dan salahguna kuasa di peringkat akar umbi.

Maknanya, jika dibuat perbandingan kecekapan dan ketelusan mentadbir kerajaan negeri, Pakatan Rakyat jauh mendahului BN.

BN ternyata amat bimbang, lagi lama Pakatan Rakyat memerintah, selama itulah rakyat akan terus meninggalkan mereka dan memberi kepercayaan kepada Pakatan Rakyat.

Umno-BN amat menyedari, jika kemaraan ini tidak disekat, harapan mereka untuk terus menerajui negara pada PRU ke-13 nanti akan terkubur.

Maka mereka tidak ada jalan lain selain memecahbelahkan Pakatan Rakyat. Setakat ini BN dengan bantuan media talibarut mereka, gagal menghancurkan Pakatan Rakyat dari luar.

Mereka menukar strategi dengan usaha merosakkan Pakatan Rakyat dari dalam. Mereka menumpukan usaha mengkoyak rabakkan KeADILan kerana mereka tahu KeADILan lebih mudah untuk dirosakkan berbanding PAS dan DAP.

Justeru pemimpin, ahli dan penyokong Pakatan Rakyat.harus sedar bahawa serangan demi serangan yang dihadapkan kepada mereka, adalah manifestasi dari ketakutan BN terhadap kemaraan Pakatan Rakyat.

Hakikatnya dalam tempoh dua tahun ini, kehadiran Pakatan Rakyat amat dialu-alukan majoriti rakyat dan ia kini menjadi kerajaan menunggu (government in-waiting) di peringkat Persekutuan

Tiada ulasan: