Isnin, 1 Mac 2010

Kos tambahan punca harga meningkat

BERITA HARIAN ONLINE


KUALA LUMPUR: Bekalan ikan dalam negara akan berkurangan dan harga dijangka naik 10 peratus jika Persatuan Pengimport/Pemborong Ikan dan Sumber Laut Malaysia menghentikan import ikan bagi membantah arahan kerajaan menggunakan kotak ikan berinsulasi.

Pengerusi Jawatankuasa Pengimport/Pemborong Ikan dan Sumber Laut Malaysia, Datuk Yusoff Ismail, berkata 1,500 tan ikan import dari Thailand dan Indonesia setiap hari mungkin tidak dapat dibawa masuk jika penggunaan kotak berinsulasi diwajibkan.

“Ini kerana kebanyakan ahli persatuan tidak mampu membelinya kerana harga kotak itu lebih mahal berbanding tong plastik digunakan sekarang.

“Kalaupun pengimport menggunakan kotak berinsulasi ini, harga ikan dijangka meningkat kerana kos tambahan akan disalurkan kepada pembeli,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Pada 24 Oktober 2009, Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar mengumumkan penggunaannya dilaksanakan mulai hari ini selepas dibantah sebelum ini.

Yusoff juga membantah syarat mewajibkan pembelian kotak berinsulasi itu hanya daripada KF Marketing Sdn Bhd (KFM) yang ditaja Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM).

Katanya, monopoli KFM itu bersifat menindas rakyat kerana semua kos tambahan akan disalur kepada mereka, walhal lima kilang lain bersetuju menjual kotak sama pada harga lebih murah.

Ahli jawatankuasa Persatuan Import dan Eksport Malaysia, Tan Chee Meng, berkata sebahagian besar pengimport ikan dari Johor, Selangor, Kedah dan Perak nekad menghentikan import ikan mulai hari ini.

“Saya difahamkan beberapa pemilik bot juga sudah mengurangkan operasi menangkap ikan kecuali mereka yang memiliki kemudahan sejuk beku untuk menyimpan hasil tangkapan sementara menunggu kesudahan kemelut baru ini.

“Walaupun kempen boikot ini hanya membabitkan ikan import, nelayan tempatan juga dikhuatiri menghadapi kesukaran memasarkan ikan kerana lori milik pemborong dijangka tidak akan beroperasi sepanjang tempoh boikot untuk mengangkut hasil tangkapan,” katanya.

Tiada ulasan: