Ahad, 14 Mac 2010

Jenayah Berleluasa ; Laksanakan Hukum Islam !


http://buletinonline.net/images/stories/berita23/DSC_0070.JPGKUALA TERENGGANU – Dewan Pemuda Pas Negeri Terengganu meminta agar Kerajaan Negeri melaksanakan hukum Islam sebagai dasar pemerintahannya bagi mengurangkan kadar jenayah yang semakin berleluasa berlaku di negeri ini.
Ketuanya, Ustaz Mohd Nor Hamzah berkata, Kerajaan Negeri sepatutnya mencontohi amalan yang dilakukan ketika zaman pentadbiran Pas sehingga memperlihatkan penurunan kadar jenayah dalam kalangan belia.

Dalam masa sama, beliau menganggap pengurangan kes jenayah yang berlaku pada zaman Pas disebabkan keberkatan pemerintahan berlandaskan tuntutan me-lalui al-Quran, Sunnah, Ijmak dan Qias.

“Kita yakin kenaikan mendadak jumlah penglibatan belia dalam jenayah di negeri ini disebabkan ketiadaan keberkatan Allah SWT terhadap pemerintahan UMNO dan Barisan Nasional (BN) yang tidak mahu tunduk kepada perintah Allah dalam hal pentadbiran,” katanya kepada Sinar Harian.

Menurutnya, Kerajaan Negeri perlu melakukan usaha bersungguh-sungguh ke arah pelaksanaan hukum Islam berdasarkan kepada Perlembagaan Negeri Terengganu yang di’islam’kan berdasarkan pada zaman pemerintahan Pas pada 1999 hingga 2004.

Mengulas lanjut beliau yang juga ADUN Bukit Payung berkata, pihaknya tidak berasa terkejut dengan statistik berdasar maklumat polis bahawa 60 peratus kadar jenayah yang berlaku di negeri ini membabitkan belia.

Namun, beliau amat kecewa apabila 6,000 pelajar sekolah menengah yang terlibat dengan pelbagai kesalahan jenayah dianggap kecil berbanding jumlah keseluruhan pelajar itu di negeri ini.

“Sepatutnya jumlah itu dipandang sebagai sangat membimbangkan kerana ia melibatkan perlakuan jenayah. Perbandingan sepa-tutnya dibuat berdasarkan kepada bilangan, bukan peratus,” katanya.

Beliau berkata, sepa-tutnya perkara tersebut dipandang serius dan khuatir dengan sikap memperkecilkan perkara seperti itu akan menyebabkan bilangan jenayah meningkat dari masa ke masa.

“Justeru, kami bersedia bekerjasama dengan pihak polis atau mana-mana badan pencegahan jenayah untuk membendung masalah ini agar tidak berterusan dan merebak dengan lebih meluas,” katanya.

Tiada ulasan: