Jumaat, 5 Mac 2010

Dua Wartawan Majalah Tidak Akan Didakwa - Peguam Negara

BERNAMA


KUALA LUMPUR: Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail memutuskan untuk tidak mendakwa dua wartawan yang menulis sebuah artikel berkenaan gereja dan Islam di dalam sebuah majalah.

Beliau berkata mengambil tindakan keras tidak membawa kepentingan kepada keadilan, keamanan dan keharmonian pada ketika ini.

"Saya pernah membuat keputusan serupa pada masa lalu dalam kes-kes yang keadaannya juga agak sama melibatkan agama lain, di bawah keadaan itu mengambil tindakan serius tidak mendatangkan kepentingan kepada keadilan," katanya dalam satu kenyataan, di sini hari ini.

Beliau berkata satu laporan polis telah dibuat berkenaan artikel yang diterbitkan Majalah Al-Islam bertajuk 'Tinjauan Al-Islam Dalam Gereja: Mencari Kesahihan Remaja Melayu Murtad' menerusi edisi Mei 2009.

"Polis telah menjalankan siasatan dan menyerahkan kertas siasatan kepada pejabat saya," katanya. Abdul Gani berkata siasatan mendapati kedua-dua wartawan itu telah pergi ke Gereja St Anthony di Puduraya untuk mengesahkan dakwaan bahawa orang Islam telah ditarik untuk memeluk agama Kristian dan penggunaan kalimah 'Allah'.

"Pemerhatian mereka mendapati dakwaan itu tidak benar. Semasa di gereja, paderi telah memberi mereka roti putih yang kemudian dibawa balik ke pejabat mereka.

"Didedahkan kemudian mereka tidak tahu makna roti putih itu. Tidak ada kekacauan berlaku di gereja. Malah tidak ada seorang pun di dalam gereja itu yang sedar mereka adalah orang Melayu," katanya.

Abdul Gani berkata tindakan kedua-dua wartawan itu mungkin telah melukakan perasaan sesetengah pihak, namun beliau berpuas hati kerana mereka tidak berniat untuk menyinggung mana-mana pihak, dan ianya adalah tindakan berpunca daripada kejahilan.

Tiada ulasan: