Rabu, 17 Mac 2010

AMK Selar Kerajaan Enggan Dedah Skandal Scorpene

TV SELANGOR

Ketua Angkatan Muda Keadilan Malaysia, Shamsul Iskandar Mohd Akin menyelar tindakan kerajaan yang enggan membentangkan kertas putih berhubung skandal kapal selam negara KD Tuanku Abd. Rahman.

Beliau berkata kerajaan tidak sepatutnya mengeluarkan kenyataan kononnya tiada keperluan untuk mengeluarkan kertas putih mengenai isu berkenaan.

Shamsul kesal kerana kerajaan Umno-BN yang tidak memberi penjelasan penuh kepada rakyat sebaliknya cuma mendakwa kapal selam itu hanya mengalami masalah teknikal.

“Saya rasa mudah sebenarnya, apa ruginya kepada negara sekiranya kertas putih disediakan untuk menjawap isu masalah kapal selam ini yang dibeli dengan menggunakan wang rakyat.

“Kerajaan tidak akan menanggung sebarang rugi sekiranya kalau melakukan siasatan menyeluruh dengan kaedah kertas putih dan saya percaya cadangan yang diberikan itu menunjukkan bahawa ahli-ahli parlimen dan wakil-wakil rakyat memandang serius terhadap masalah yang dihadapi.”

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi pula berpendirian tiada keperluan untuk mendapatkan khidmat penilai bebas antarabangsa bagi menjamin keselamatan kapal selam negara.

Sedangkan, beliau mengakui wujud masalah teknikal terhadap kapal selam pertama Malaysia, KD Tunku Abdul Rahman yang baru dibeli tetapi sudah dibaiki.

“Kerana pertamanya ianya bukan sekadar permasalahan teknikal tetapi ia melibatkan dua keadaan, satunya berkaitan dengan sistem pertahanan negara yang mana merupakan satu perkara yang cukup penting dalam memastikan kedaulatan negara.

“Keduanya sudah tentulah melibatkan pelaburan wang rakyat yang mencecah setengah bilion ringgit dengan pelbagai masalah dari segi komisyen dan tentulah melibatkan wang rakyat yang jauh begitu besar jumlahnya.”

Kerosakan mekanikal itu dikesan pada 17 Januari lalu ketika kerja penyelenggaraan dilakukan di Pangkalan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) di Teluk Sepanggar, Sabah.

Panglima Tentera Laut, Jen. Laksamana Tan Sri Abdul Aziz Jaafar mengesahkan terdapat kerosakan teknikal pada kapal selam pertama negara, KD Tunku Abdul Rahman yang menyebabkan ia tidak boleh menyelam.


Tiada ulasan: