Rabu, 17 Februari 2010

Umno tak layak urus ekonomi, GST

Dzulfikar Mashoor


KUALA LUMPUR: Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar mendesak kerajaan supaya menyelesaikan isu fundamental negara, iaitu kepincangan pengurusan ekonomi negara.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas cadangan kerajaan untuk melaksanakan model Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) pada 2011 kelak.

"(Kerajaan) tak perlu sebut nak laksana GST ikut negara maju sedangkan perkara yang paling fundamentalnya dalam negara kita di sini adalah urus tadbir ekonomi negara pincang dan gagal diatas oleh kerajaan," jelasnya beliau ketika dihubungi Harakahdaily pagi tadi.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena mendakwa kerajaan pincang dalam menguruskan tiga sumber pendapatan negara, pertama adalah cukai sama ada secara langsung dan tidak langsung, kedua adalah komoditi serta hasil bumi, dan ketiga, adalah pelaburan sama ada domestik atau luar negara.

Seperti di Malaysia, beliau berkata, sebanyak 10 peratus rakyat membayar cukai pendapatan maksimum 30 peratus, sedangkan lebih 90 peratus yang lain tidak dikenakan cukai.

Tetapi, beliau melihat setiap rakyat tidak kira pembayar cukai atau sebaliknya tidak menikmati prasarana yang selesa seperti yang disediakan oleh sesebuah kerajaan di negara-negara yang menggunakan GST.

Jelas Mahfuz lagi, salah satu punca berlakunya demikian adalah ketirisan belanjawan kerajaan sebanyak RM28 bilion, seperti yang terlapor dalam Laporan Audit Negara, Oktober lalu.

Natijahnya, Mahfuz mendakwa kerajaan gagal memperbaiki sektor perkhidmatan seperti bidang pendidikan, kesihatan, keselamatan, perkhidmatan dan pengangkutan yang menjadi keperluan utama rakyat.

"Yuran sekolah ditingkatkan, pelajar-pelajar asrama diarahkan pulang Sabtu Ahad sebab pentadbiran sekolak dipaksa bayar bil air-elektrik...indeks jenayah meningkat, sektor perubatan tidak sempurna (berpunca oleh) angkara pengurusan ekonomi yang pincang (oleh) kerajaan," jelasnya.

Dalam pada itu, beliau berkata rakyat di negara-negara maju seperti Perancis umpamanya, sanggup membayar GST kepada kerajaan kerana mereka yakin dengan integriti kerajaan dalam meningkatkan keselesaan hidup rakyat.

"Di Perancis, rakyat sanggup bayar GST kepada kerajaan sebab integriti kerajaan dan rakyat ditawarkan dengan perkhidmatan kesihatan, sekolah-universiti dan sebagainya sebagainya percuma."

"Bagi yang tidak berpeluang belajar di Universiti, kerajaan taja mereka belajar teknikal, supaya mereka jadi tenaga mahir yang bergaji boleh menikmati kehidupan secara selesa dan adil."

"Kerajaan bertanggungjawab meningkatkan kemahiran rakyat secara pendidikan dan teknikal supaya semua boleh bekerja, bergaji, mampu berbelanja dan sudah tentunya memberi pulangan (GST) pada negara." jelasnya.

Mengambil contoh amalan GST di Perancis, Mahfuz berkata kerajaan sedaya-upaya meningkatkan keselesaan hidup, memperkasa kemahiran-pendidikan rakyat, mewujudkan peluang pekerjaan secara dinamik serta memastikan ekonomi negara diurus secara integriti kerana separuh dari keluaran dalam negeri kasar (KDNK) hasil GST yang dibayar rakyat.

"Takkan kerajaan nak urus tadbir negara sambil lewa kerana dari USD3 trilion pendapatan negara (KDNK) Perancis, lebih 52 peratus adalah hasil GDP," jelas Mahfuz.

Ditanya tentang soal GST melahirkan kesan berantai seperti inflasi, Mahfuz berkata inflasi tetap akan berlaku dalam sesebuah negara atas faktor-faktor yang lain seperti globalisasi; walaupun Malaysia tidak mengamalkan GST.

Bercakap tentang pengurusan komoditi dan hasil bumi pula, Mahfuz berkata kerajaan terlalu bergantung pada hasil Petronas untuk perbelanjaan pengurusan dan pembangunan.

"Lebih kurang 44.6 peratus atau RM67.8 bilion dari KDNK adalah hasil minyak dan belanjawan Malaysia terus defisit 13 tahun berturut-turut kerana sikap terlalu bergantung," jelasnya.

Bagi Mahfuz, kerajaan seharusnya menguruskan hasil bahan mentah dan minyak negara secara inovasi, termasuk memperkasa sektor penyelidikan dan perkhidmatan.

"Walaupun Brazil ada minyak, R&D (sektor penyelidikan dan pembangunan) kerajaan mereka berjaya menghasilkan 'gasahol' di mana hampasan tebu diperbaharui menjadi tenaga baru (bagi) menggantikan minyak untuk tampung 40 peratus penggunaan minyak oleh 140 juta rakyatnya," ujarnya.

Jelas Mahfuz lagi, sekiranya kerajaan bersikap inovatif, maka hasil kekayaan minyak akan disimpan dan dijana dalam rupa pelaburan hayat yang strategik untuk menampung kos pengurusan pendidikan, hospitaliti, sukan dan generasi, sebagaimana yang dilakukan oleh Norway.

Tambahnya, pengurusan ekonomi yang pincang oleh kerajaan termasuk tidak berupaya menghayati model ekonomi inovasi dengan mencipta kekayaan berasaskan sosio-politik negara.

"Sebagai sebuah negara yang aman, sekiranya Malaysia menyediakan hab simpanan minyak, ekonomi negara boleh dijana secara inovasi kerana negara-negara (pengeluar minyak) yang berkonflik tentu akan simpan minyak mereka di sini," jelasnya.

Tambahnya lagi, kerajaan juga seharusnya belajar dari Singapura dalam memperkasa bidang perkhidmatan sebagai sumber pendapatan negara.

"Tak payah ikut Singapura dalam melaksanakan GST saja, tapi kerajaan kena ambil contoh syarikat guaman di sana yang menjadikan rakyat di negara-negara Asia sebagai pelanggan mereka," ujarnya.

Disebabkan konsep globalisasi perkhidmatan itu, mendorong kerajaan dan rakyatnya membuka firman-firma guamannya di seluruh Asia.

Jelas Mahfuz lagi, konsep sedemikian diaplikasi kerana Singapura tidak ada hasil kekayaan bumi.

"Dia (Singapura) tak ada minyak, mineral, getah, sawit; maka dia kena perkasakan sektor perkhidmatan sebagai sumber pendapatan utama negara dia," jelasnya.

Ujarnya lagi, ekonomi inovasi turut menjadikan syarikat perindustrian makanan seperti Nestle berjaya mengaut keuntungan kasar USD75 bilion pada tahun 2007; walaupun syarikat dari Switzeland itu tidak mempunyai ladang teh, gandum dan kopi.

Ekoran itu, beliau sekali lagi mempersoal kemampuan kerajaan dalam mencipta kekayaan secara inovasi hasil bumi.

"Kita ada ladang teh, ladang buah-buahan, ladang bijirin, tetapi apa sudah jadi dengan projek kerajaan seperti Fama, Felda, Keda (dan) Mada," soalnya.

Bercakap soal pendapatan dari sektor pelaburan, Mahfuz membahagikan sektor itu pada dua iaitu modal insan dan materialistik.

Menurut Mahfuz, kerajaan perlu memperbanyak peluang pendidikan dan memperkasa kemahiran rakyat kerana dengan berbuat demikian akan mengangkat kualiti dan kebersaingan guna tenaga dalam sektor awam dan swasta.

"Kita jangan anggap apabila buruh kita dimahirkan atau ditingkatkan pendidikan mereka sekali pun, tak berguna sebab gaji kecil di Malaysia."

"Kalau buruh kita ini berintegriti, kreatif, berkualiti; adakah SPRM yang akan meminang kita; atau kita lebih berpeluang bekerja dengan tawaran gaji yang lumayan dari pelanggan-pelanggan Eropah, Singapura, Taiwan, Jepun...tak kira lah sama ada kita pergi bekerja di sana atau menawarkan satu-satu perkhidmatan secara maya dari Malaysia," jelasnya.

Bulan lepas, Mahfuz antara pemimpin PAS yang mendesak kerajaan mengangguhkan bacaan rang undang-undang GST pada sesi parlimen akan datang kerana dijangkan akan membebankan rakyat.

Pun begitu, Mahfuz mendesak demikian kerana menganggap kerajaan tidak layak menguruskan ekonomi negara disebabkan budaya rasuah dan pembaziran berbazir.

Memulangkan pada rakyat sama ada untuk bersetuju dengan GST atau sebaliknya, beliau menyuarakan rasa yakin bahawa PAS dan Pakatan Rakyat lebih layak menggantikan Umno/BN dalam menguruskan ekonomi negara.

Tiada ulasan: