Jumaat, 5 Februari 2010

Tunggakan cukai: YBK akan buat laporan polis

Salhan K Ahmad




Permodalan Yayasan Basmi Kemiskinan (YBK) akan membuat laporan polis kerana mendakwa berlaku salahguna kuasa menteri besar dan kerajaan Selangor yang memulangkan semula bayaran tunggakan cukai tanah milik yayasan itu.

Pengerusinya, Datuk Zainal Abidin Sakom berkata laporan itu akan dibuat mengikut Seksyen 2, Ordinans Darurat atas dakwaan salah guna kuasa.

Bercakap dalam sidang media di pejabat yayasan itu hari ini, Zainal mendakwa bahawa kerajaan negeri mempunyai "motif yang jelas" terhadap YBK apabila enggan menerima bayaran yang dibuat itu.

Mesyuarat exco Selangor pada 3 Februari lalu memutuskan untuk memulangkan semula bayaran cukai tanah berjumlah RM5.7 juta.

Zainal Abidin hari ini mengesahkan menerima dua keping cek daripada Pejabat Daerah Hulu Selangor, semalam.

"Sepatutnya kena ada pengesahan minit dulu, baru ada tindakan, tetapi pada 3 Februari mesyuarat exco, pada 4 Februari dah dipulangkan semula (bayaran) kepada YBK," katanya.

Beliau turut mempertikai tindakan kerajaan negeri untuk 'merampas' tanah tersebut.

"Sebab rampas tidak ada kena mengena dengan notis 6(A). Kalau bawah 6(A), tanah masih lagi hak kita.

"Kalau notis dikeluarkan bawah notis 8(A) barulah tanah tersebut sudah jadi hak kerajaan," katanya.

Tambahnya, tindakan kerajaan negeri memulangkan bayaran yang dibuat oleh Yayasan Melaka bagi pihak PYBK itu, juga "tidak mengikut budi bicara."

Zainal Abidin berkata, walaupun YBK telah memberi penjelasan, tetapi kerajaan negeri tetap memulangkan bayaran tersebut.

Katanya, firma guaman Kamarul Hisham dan Hasnal Redzua telah menghantar satu notis bagi pihak yayasan itu kepada kerajaan negeri, juga pada 3 Februari.

Antara penerima surat berkenaan ialah penasihat undang-undang negeri, setiausaha kerajaan negeri, pegawai kewangan negeri, pejabat tanah dan galian, serta pejabat tdaerah Hulu Selangor.

"Tetapi pada 4 Februari, kami terima surat bersama cek yang dipulangkan itu, yang kata Yayasan Melaka tidak layak bayar bagi pihak YBK," katanya lagi.

Tiada ulasan: