Jumaat, 5 Februari 2010

Tengku Razaleigh Tidak Perlu Pedulikan Mahathir

Oleh Mohd Sayuti Omar

Dr Mahathir Mohamad mengatakan tidak kena Tengku Razaleigh Hamzah berada atas pentas bersama pemimpin Kelantan Pas stadium Sultan Mohamad Ke-IV dan mengeluarkan pandangan bercanggah dengan partinya berhubung isu royalti minyak di Kelantan.

Kata Mahathir, Tengku Razaleigh sepatutnya menggunakan forum lain atau berjumpa sendiri dengan Perdana Menteri bagi menyampaikan pandangannya itu.

Sekali dengar nasihat Mahathir itu ikhlas dan menunjukkan beliau lebih suci dalam hal ini berbanding dengan Tengku Razaleigh. Nampak Mahathir seorang yang setia dan cintakan Umno nombor satu. Hebatlah Mahathir kerana akan mendapat tepuk sorak ahli Umno di seluruh bumi Malaya ini.

Mahathir tidak suka kalau Razaleigh mengkritik parti di atas pentas pihak musuh. Ia tidakan bukan bijak dan betul. Tindakan itu bukan menggambarkan Tengku Razaleigh seorang yang sayangkan parti sebaliknya cuba mengkhianati parti. Begitulah konotasi yang perlu diterjemahkan dengan kata-kata Mahathir itu. Mahathir mahu orang terus menyampah dengan bekas sterusnya itu.

Barang kali Dr Mahathir terlupa kepada apa yang berlaku kepada dirinya sendiri kira-kira 41 tahun yang lampau. Itulah manusia yang merasa diri sendiri yang sempurna dan agung maka mudah untuk melihat kuman di hujung kaki orang lain dan tidak akan nampak dengan gajah yang berak di atas kepala sendiri.

Tahun 1969 dulu Dr Mahathir juga melakukan hal sama dengan apa yang Tengku Razaleigh lakukan ini. Malahan tindakan Mahathir lebih sadis dan melampau dari itu. Bila beliau tidak senang dengan tindakan Tunku Abdul Rahman yang memecatnya dari Umno, beliau naik ke atas pentas Pas di Kedah dan membelasah habis-habisan Umno.

Apakah Dr Mahathir lupa sejarah berkenaan? Lupa dengan apa yang beliau lakukan satu masa dulu? Kalau beliau ingat beliau tidak tergamar untuk menegur Tengku Razaleigh dan perlu harus merasakan malu kepada diri sendiri. Dan kalau beliau sudah tidak mengingatinya maka tahap memorinya kini sama dengan Nik Abdul Aziz Nik Mat yang beliau pernah mengatakan sebagai nyanyuk? Mahathir dengan Nik Aziz sama-sama nyanyuk.

Bila Tengku Razaleig naik ke atas pentas Pas itu, gurunya adalah Mahathir sendiri. Mahathirlah yang mengajarnya. Jadi tidak usahlah Mahathir hendak nasihat dan kritik Tengku Razaleigh. Beliau harus mengkritik dirinya sendiri dan cara beliau menegur Tengku Razaleigh itu tidak ubah seperti bapak ketam nak mengajar anaknya berjalan betul. Kata dulang paku serpih, kata orang aku yang lebih.

Selama kira-kira empat tahun Abdullah Ahmad Badawi jadi PM, apa yang Mahathir tidak bambu dan kritik Abdullah. Siang malam Mahathir mencincang Abdullah. Beliau mengeliling ke segenap negara menghadiri forum yang dianjurkan khas untuk memburuk dan menjatuhkan Abdullah. Beliau sanggup mengeluarkan modal untuk menampung majlis forumnya. Bagi Mahathir tidak ada sebesar setengah hati kuman yang Abdullah lakukan adalah baik melainkan semuanya tidak baik.

Cara Mahathir mengkritik individu partinya sebenarnya lebih jijik dan kotor daripada apa yang Tengku Razaleigh lakukan di Kota Bharu tempoh itu. Tengku Razaleigh masih berdiplomasi dan bersuara menerusi kaedah dan peraturan tertentu. Tengku Razaleigh bercakap bukan berdasarkan emosi tetapi kebenaran menurut perlembagaan dan Akta Pembangunan Petroleum 1974 yang beliau sendiri terlibat menubuhkannya.

Salahkah kalau Tengku Razaleigh menyuarakan apa yang diketahuinya? Tuntutan yang dibuat oleh Tengku Razaleigh itu adalah sebagai menenuhi amanat Tun Razak. Seperti mana katanya Tun Razak mengarahkan supaya royalti minyak dibayar kepada negeri-negeri berkenaan kerana negeri itu masih miskin. Sebenarnya apa yang dilakukan Tengku Razaleigh itu meringankan atau pun menyelamatkan Najib Razak daripada menanggung dosa kering kerana tidak menunaikan amanat dan wasiat bapanya? Sebagai PM kini Najib berkewajiban menunaikan amanat bapaknya.

Mahathir sepatutnya tidak menyempitkan otaknya dalam soal ini. Kerja jahatnya ke atas Kelantan selama menjadi PM 22, tahun patut dihentikan. Diskriminasi yang Mahathir lakukan cukup menyeksa rakyat negeri kelantan. Selama lebih 10 tahun beliau jadi Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan dengan Annuar Musa selaku timbalannya, apa yang beliau lakukan ke atas Umno Kelantan?

Apakah Umno Kelantan mendapat manfaat dari itu. Sayang orang-orang Umno Kelantan boleh dipandir dan dilabulabikan oleh Mahathir terus menyokongnya tanpa mendapat apa-apa hasil buat rakyat Kelantan. Lebih sedih lagi mereka sanggup mengenepikan tokoh mereka sendiri, Tengku Razaleigh dan bersedia menjadi pembawa karung guni Mahathir. Ada setengahnya sanggup menjadi penjilat dubur Mahathir.

Kegagalan Umno merampas Kelantan semasa beliau memimpin Kelantan dan Malaysia menunjukkan rakyat Kelantan tidak boleh menerima Mahathir. Tindakan dan hukuman politik Mahathir ke Kelantan menyebabkan rakyat Kelantan membenci kepada Umno hingga ke anak cucu. Mahathir telah berdosa kepada Umno Kelantan dan rakyat Kelantan selama beliau menjadi ketua di Kelantan.

Kalau Mahathir bimbang dengan sikap Tengku Razaleigh itu boleh menjejaskan peluang Umno Kelantan, maka beliau kena sumpah dirinya sendiri. Kerana pendekatan dan stail politik beliau di Kelantanlah menyebabkan Umno Kelantan jatuh tidak bangkit-bangkit sehingga sekarang.

Sebagai negawaran Dr Mahathir hendaklah adil kepada diri sendiri dan Tengku Razaleigh atau sesiapa saja. Janganlah bercakap mengikut emosi dan sentimen lapok. Selamanya Mahathir tidak pernah senang dengan Tengku Razaleigh. Dan Tengku Razaleigh pula seakan tidak sanggup untuk memutuskan persahabatan politiknya dengan Mahathir dan rela menyerahkan lehernya untuk dikorbankan Mahathir demi kepentingan politik bekas PM itu.

Mahathir juga jenis manusia tidak mengenang budi. Sekurang-kurang dua kali Tengku Razaleigh telah menanam budi besar kepadanya. Kali pertama ialah selepas bersetuju agar Mahathir dilantik menjadi Timbalan Perdana Menteri, walaupu waktu itu Tengku Razaleigh mempunyai hak untuk menghalangnya. Namun atas persahabatan dan janji beliau merelakan Hussein Onn lantik Mahathir sebagai TPM.

Kedua ialah dalam tahun 1995, Tengku Razaleigh Hamzah sekali lagi berkorban demi kepentingan Umno dan Melayu apabila bersedia membubarkan Perti Semangat 46 dan menyertai semula Umno. Dua jasa dan budi Tengku Razaleigh ini sangat besar dan tidak mudah dilupakan oleh orang yang tahu dan kenal apa itu erti orang berbudi kita merasa. Namun tidak kepada Dr Mahathir. Setiap sudut, juring beliau terus bermain politik untuk keampuhan kuasanya dan selama itulah menjadikan Tengku Razaleigh sebagai mangsa dan perkakas.

Berhubung dengan usaha Razaleigh menyokong kerajaan Kelantan mendapatkan royalti minyak, itu adalah perjuangan suci Tengku Razaleigh untuk negeri kelahirannya sendiri. Razaleigh tidak perlu merasa malu dengan apa yang beliau lakukan. Peduli dan nyahkan suara-suara sumbang dari kaki ampu yang mengkritik tindakannya itu.

Tengku Razaleigh tidak perlu merasa sedih dan duka atas kritikan dan cemuhan oleh Umno. Kehadiran lebih 50,000 rakyat Kelantan mendengar penjelasannya itu sudah cukup untuk membuktikan Tengku Razaleigh masih merupakan seorang pemimpin berjiwa rakyat yang dihormati di Kelantan. Rakyat Kelantan sedia bersama Tengku dan melupai kisah lampau. Asalkan saja Tengku berjuang untuk Kelantan, rakyat sedia bangun dan jatuh bersama Tengku!

Pun begitu juga kalau Umno tidak mahu Tengku, Tengku tidak perlu bimbang. Gelora dan senario politik hari ini menyerlahkan ada bunga-bunga sedang berkembang Tengku akan dijadikan kandi harapan negara ini. Saya merasakan sekiranya berlaku sesuatu kepada Anwar Ibrahim, tidak mustahil Pakatan Rakyat akan merisik Tengku untuk menaiki pelamin yang mungkin tidak sempat diduduki Anwar.

Biarlah Mahathir, Rais Yatim, Ibrahim Ali atau sesiapa saja yang tidak senang dan berbulu dengan Tengku ekoran tindakan itu tidak mengapa, asalkan rakyat Kelantan bersama Tengku. Asalkan Pakatan Rakyat senang dengan Tengku. Percayalah bagi rakyat Kelantan mereka sedia menandukan Tengku sebagai hero berbanding dengan sejuta orang sejenis dan sespecies dengan ketiga-tiga orang itu.

http://msomelayu.blogspot.com/

Tiada ulasan: