Khamis, 25 Februari 2010

Siapa Kata Prof Senang ? Kadang kadang Pun Sesak De..

Oleh: WFAUZDIN NS


SIAPA kata hidup seorang pesara bergelar Profesor, bekas Pensyarah Universiti mampu hidup senang? Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Itulah yang terjadi kepada seorang pesara bekas Pensyarah Universiti Sains Malaysia di Kepala Batas, P.Pinang iaitu Prof. Zainal Abidin Abdul Aziz. Seperti dilaporkan oleh akhbar Utusan Malaysia di sini, beliau kini menanggung hutang hampir RM 100, 000. Kegagalan beliau membayar sewa bulanan tanah kepada Lembaga Kemajuan Wilayah P.Pinang (PERDA) mengakibatkan jumlah tunggakan sebanyak itu.

Nasib yang menimpa Prof berkenaan menyebabkan beliau merayu agar `tuan tanah' membenarkannya terus mengusahakan tanah tersebut biarpun mahkamah telah mengarahkan beliau untuk mengosongkan tanah perladangan tersebut. Saya tidak pasti apakah MP Kepala Batas yang juga merupakan mantan Perdana Menteri tahu akan hal ini, dan sekiranya beliau tahu apakah tiada terasa dihatinya untuk membantu bekas Pensyarah tersebut? Tiadakah NGO atau Pemuda Umno `pembela Melayu' yang selama ini berdegar-degar dan menyalak-nyalak di P.Pinang datang untuk membantu?

Apa pun kita berharap masalah yang dihadapi oleh Prof ini akan disampaikan kepada KM Melaka, Ali Rustam. Bukankah Ali Rustam sering prihatin untuk membayar `hutang-hutang' sesiapa sahaja asalkan berlaku di negeri yang dikuasai oleh PR. Sebelum ini Kerajaan Melaka sanggup hendak membayar sebahagian dari tunggakan hutang cukai tanah berjumlah jutaan ringgit kepunyaan YBK di Selangor. Masakan tunggakan sebanyak RM 100, 000 ini Kerajaan Melaka tidak boleh bantu?

Sekiranya Prof ini masih gagal mendapatkan bantuan dari sesiapa dan beliau terpaksa keluar dari ladang tersebut, tidak hairanlah nanti Umno P.Pinang serta NGO-NGO yang sering menjerit `Ketuanan Melayu' ini akan mendapat modal baru dengan mengatakan Kerajaan P.Pinang di bawah Lim Guan Eng menzalimi orang Melayu. Kita kena ingat, di P.Pinang orang-orang Melayu jangan di usik sedikit pun walaupun tidak membayar lesen, cukai atau pun sewa. Orang Melayu di P.Pinang mesti dijadikan `anak emas' Lim Guan Eng. Jika tidak, terbakar lagi patung Lim Guan Eng.

Di P.Pinang Lim Guan Eng kena buat perarakan Maulidur Rasul kerana di seluruh Malaysia ini di P.Pinang sahaja yang ada orang-orang Melayu Islam. Sebab itulah banyak negeri-negeri lain seperti Pahang dan Perlis tidak membuat perarakan Maulidir Rasul. Sebab itu jugalah Perkasa ke, Pewaris ke, Pemuda Umno ke tidak berdemontrasi di negeri-negeri lain yang tidak membuat perarakan Maulidur Rasul. Ibrahim Ali sanggup menyeberang jambatan P.Pinang kerana hendak mendaulatkan Islam untuk berarak.

Walau bagaimanapun, kita berharap masalah yang dihadapi oleh Prof ini dapat diselesaikan dengan baik. Kita tumpang simpati juga dengan beliau apatah lagi mengenangkan jasa-jasanya mendidik anak bangsa kita sewaktu beliau menjadi Pensyarah. Kita nantikan apakah kesudahan nasib Prof ini./

wfauzdin.blogspot.com

Tiada ulasan: