Selasa, 9 Februari 2010

Pengerusi YBK Belanja RM500 Ribu Dalam Masa 16 Hari

TV SELANGOR


Di kalangan ADUN Barisan Nasional di Selangor yang didakwa menghabiskan peruntukan RM500,000 dalam tempoh beberapa minggu sahaja sebelum pilihanraya 2008, Pengerusi Yayasan Basmi Kemiskinan Datuk Zainal Abidin Sakom mungkin muncul sebagai juara.

Dokumen perbelanjaan Zainal sebagai ADUN Batang Kali sebelum pilihan raya itu menunjukkan beliau mengambil masa 16 hari sahaja untuk menghabiskan peruntukan itu, menurut laman sesawang tawanmalaysia.com.

Malah bekas ADUN BN itu berbelanja sebanyak RM513,000, melebihi bajet yang telah diperuntukkan kerajaan negeri, menurut tawanmalaysia.

Laman sesawang itu juga mempertikaikan perbelanjaan yang digunakan oleh Zainal yang juga Pengerusi YBK.

Menurut laman itu, lebih RM415,000 atau 83 peratus bajet DUN Batang Kali dihabiskan ke atas perbelanjaan yang dipercayai berkaitan dengan kepentingan Umno.

Contohnya lebih RM150,000 dibayar kepada sebuah syarikat manakala lebih 20 bayaran antara RM8,000 hingga RM9,000 setiap satu dibuat untuk tujuan "persediaan bilik gerakan", program "mesra rakyat", "pertubuhan NGO" dan pergerakan wanita".

Ketika dihubungi, Speaker Dewan Negeri Selangor, Teng Chang Khim berkata Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban Dan Ketelusan (SELCAT) telah menjalankan siasatan ke atas kesemua 54 ADUN BN semasa pentadbiran Datuk Seri Khir Toyo.

"Kini terpulang kepada SPRM (Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia) untuk mengambil tindakan sekiranya mendapati sebarang elemen rasuah dan penyelewengan perbelanjaan oleh Adun-adun BN berkenaan.

"Berasaskan keterangan pegawai-pegawai daerah yang bertanggungjawab meluluskan semua permohonan perbelanjaan, kita lihat ada kemungkinan wujud rasuah dan penyelewengan dana," kata Teng.

Zainal Abidin dan YBK kini bersengketa dengan kerajaan negeri Selangor berhubung cukai tanah seluas 88.4 hektar milik YBK di Serendah yang dirancang untuk pembangunan kampus baru Universiti Teknologi MARA (UiTM).

Tiada ulasan: