Rabu, 10 Februari 2010

Kesan Positif Keputusan Mahkamah Kepada PR

Oleh Zolkharnain Abidin


Kecuali orang Umno, hati kecil mana yang dengan mudah menerima keputusan mahkamah dalam kes Nizar – Zambry. Keputusan itu ibarat menarik ekor kucing dari belakang. Mengoyak-rabakkan hati dan persaan.

Rasanya tiada lagi mahkamah dunia yang boleh dirujuk untuk keputusan itu. Apa yang tinggal hanyalah ‘mahkamah rakyat’. Mahkamah itu akan bersidang dua atau tiga tahun lagi. Hakimnya bukan lima tetapi berjuta.

Keputusan itu memberi kesan positif kepada Pakatan Rakyat daripada beberapa sudut:

  • PKR tentu akan mengutamakan calon berkualiti dan bukan lagi tangkap muat dalam sebarang pilihanraya pada masa akan datang.
  • PAS tentu akan mengukuhkan polisi ‘parti menguasai kerajaan’ supaya sebarang keputusan kerajaan sentiasa selari dengan dasar parti.
  • DAP tentu akan lebih berhati-hati dalam menjaga hubungannya dengan orang-orang Melayu Islam supaya bebas dari label parti perkauman Cina.
  • Pakatan Rakyat mestilah mengambil posisi yang betul di hati rakyat supaya kehadirannya tidak dianggap sebagai pengganggu-gugat kesejahteraan kehidupan seharian mereka.
  • Ini bukan masa berdialog, bermuzakarah dengan Umno tetapi masa untuk melonjakkan kebangkitan rakyat untuk menolak Umno.
Kalau ada lagi tolonglah tambah.

Tiada ulasan: