Sabtu, 6 Februari 2010

Keluarga bekas tahanan ISA 'terperangkap' di Manila

H Fansuri


KUALA LUMPUR: "Mereka kini seolah-olah terperangkap di Manila," kata Ketua Pengarang Harakah, Ahmad Lutfi Othman ketika mengulas perkembangan baru berhubung tragedi yang menimpa ahli keluarga bekas tahanan ISA, Abdul Jamal Azhari dan isterinya Norhatta.

Jamal yang dikaitkan dengan perjuangan Moro, barangkali bukanlah nama besar seperti besarnya perjuangan Norlaila Othman ketika membebaskan suaminya Mat Sah Mat Satray. Namun begitu, penderitaan yang menimpa mereka sekeluarga masih menjalar sehingga kini.

"Dua bulan lalu, mereka sembilan beranak berangkat ke Filipina menziarahi Abdul Jamal yang sedang sakit kronik, sejenis barah, atas biayaan pembaca Harakah, tapi sekarang terdesak hidup mereka termasuk kesukaran untuk kembali ke Sandakan," kata Ahmad Lutfi yang sentiasa menghubungi keluarga malang itu.

Tambahnya, kos sewaan rumah penginapan di Manila agak mahal dan dalam keadaan tiada pekerjaan, maka mereka kini umpama hilang tempat pergantungan di negeri orang. Saudara-mara Jamal juga susah hidup mereka. Belanja sara hidup di sana juga tinggi.

Abdul Jamal juga perlu mendapat rawatan alternatif, menambahkan lagi keperitan hidup. Penyakit kansernya makin serius dan menurut anak-anaknya yang menelefon Lutfi dari Manila, keadaan ayah mereka bertambah teruk.



(CAPTION: Lutfi menyampai sumbangan hari raya
kepada anak-anak Abdul Jamal di rumah mereka,
di Batu 19, Sandakan, dua tahun lalu.)

"Sejak ditahan ISA di Kamunting, keadaan hidup keluarga Jamal cukup sukar. Semua anak-anaknya tidak bersekolah. Pembebasan Jamal seolah-olah tidak membawa makna apabila beliau dihantar pulang ke Filipina dan dipenjarakan dalam keadaan sakit-sakit," ujar Lutfi.

Keluarga malang itu juga serba kekurangan, termasuk dokumen pengenalan dan perjalanan. Setelah melepaskan rindu-dendam kepada Jamal, mereka perlu pulang ke Sandakan. "Sekurang-kurangnya di Sabah, ada sesuatu yang boleh diusahakan untuk meneruskan kehidupan," kata Lutfi, memetik kata-kata Jamal kepadanya, melalui panggilan telefon.

Kos penerbangan pulang ke Sandakan pastinya menelan belanja ribuan ringgit.

"Saya baru menerima panggilan telefon daripada Abdul Jamal yang meminta bantuan saya agar berbuat untuk membantu keluarga beliau yang kini menjalani kehidupan yang terlalu sukar di Filipina," sambung Lutfi lagi.

Petang 26 Januari, menjelang Maghrib, Jamal menelefon Lutfi. Menyedari itu adalah panggilan dari Manila, Lutfi kemudian menghubunginya semula. Perbualan sulung itu, bagi Lutfi, cukup mengesankan. "Riak suaranya tenang walaupun saya tahu keperitannya seperti tak dapat ditanggung lagi. Beliau sentiasa mengaitkan bicaranya dengan keagungan Allah dan persaudaraan Islam."

Anak sulung mereka, masih gadis belasan tahun, Nasima, menjadi sandaran untuk mengendalikan urusan seharian. Dia agak kerap menghubungi Lutfi memaklumkan keadaan ayahnya sebelum Jamal sendiri dapat berbicara langsung dengan Ketua Pengarang Harakah itu.

Sebelum ini, akhbar Harakah berjaya mengutip dana khusus untuk membantu hal-ehwal pendidikan anak-anak Jamal. Bagaimanapun sebahagian besar dana itu telah dimanfaatkan sebagai belanja perjalanan keluarga Jamal ke Manila.

Semua anak-anaknya tidak mempunyai dokumen pengenalan diri dan menyukarkan usaha untuk menyekolahkan mereka. Sudahlah hidup susah, peluang menambah ilmu juga tersekat.

"Anak-anak Abdul Jamal contohnya tidak boleh bersekolah disebabkan ketiadaan dokumen yang sah. Kebanyakan mereka tidak mengenal huruf," tambah Ahmad Lutfi.

Jamal termasuk dalam kumpulan 13 bekas tahanan ISA yang dibebaskan Mohd Najib Abdul Razak bersempena perlantikannya sebagai Perdana Menteri, pada 3 April tahun lalu. Sehingga kini, hampir setahun Jamal terpasung di Manila. Sudah dua kali rombongan Harakah, diketuai Ahmad Lutfi, berkunjung ke rumah mereka Batu 19, Sandakan untuk meninjau keadaan dari dekat.

Dalam kunjungan itu, Harakah mendapati kedai runcit Norhatta yang lusuh, usang dan tidak terurus itu bukanlah aset besar yang boleh menampung perjalanan mereka ke Manila untuk bertemu Jamal.

Jamal dibebaskan daripada penjara Kamunting bersama rakan-rakannya yang lain, Zulkepli Marzuki, Jeknal Adil dan Admi Pindatun; turut bebas bersama ialah warganegara Indonesian Zainun Rasyid dan Aboud Ghafar Shahril, termasuk lima warga Filipinan Sufian Salih, Hasim Talib, Abdul Jamal Azahari, Yusof Mohd Salam and Husin Alih.

"Saya menyeru kepada orang ramai, bantulah keluarga malang ini. Mereka memang amat memerlukan sokongan dan bantuan anda," ujar Lutfi penuh mengharap.

(Orang ramai yang ingin memberi sumbangan kepada keluarga Abdul Jamal Azhari dan Norhatta boleh menyalurkan terus ke dalam akaun HARAKAHDAILY DOT COM, Maybank 564070000336)

Tiada ulasan: