Sabtu, 20 Februari 2010

Inkues Beng Hock : Prosiding ditangguh 1 Mac

Oleh Roziyah Mahamad

Hasil bedah siasat mayat mendiang Teoh Beng Hock dijangka menjadi tumpuan pada inkues untuk menyiasat punca kematian beliau.
Pakar Patologi Hospital Sungai Buloh Dr. Shahidan Mohd Nor tampil memberi keterangan di Mahkamah dan menurut beliau jasad Beng Hock diterima dalam keadaan baik.
Doktor Shahidan berkata hasil pemeriksaan beliau mendapati kecederaan pada Beng Hock konsisten dengan mangsa yang jatuh daripada tempat tinggi.
Kenyataan itu menidakkan pendapat Pakar Forensik Thailand Dr. Pornthip Rojanasonand sebelum ini yang mengatakan kecederaan mendiang pada beberapa bahagian anggota badan bukan mirip mangsa yang jatuh dari tempat tinggi.
Pendengaran Inkues bagi menyiasat punca kematian Beng Hock yang ditemui mati ketika dalam kawalan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia disambung hari ini setelah ditangguh sejak Januari lalu.
Koroner Azmil Muntapha Abas menangguhkan Inkues pada 1 Mac 2010.
Sementara itu, peguam mewakili keluarga Beng Hock, Gobind Singh Deo menganggap keterangan Dr Shahidan sebagai keterangan saksi yang belum diuji.

KUALA LUMPUR : Hasil bedah siasat mayat mendiang Teoh Beng Hock dijangka kembali menjadi tumpuan pada inkues kali ini bagi menyiasat punca kematian beliau.

Pakar Patologi Hospital Sungai Buloh Dr Shahidan Mohd Nor tampil memberi keterangan di mahkamah dan menurut beliau, jasad Beng Hock diterima dalam keadaan baik.

Doktor Shahidan berkata, hasil pemeriksaan beliau mendapati kecederaan pada Beng Hock adalah konsisten dengan mangsa yang jatuh daripada tempat tinggi.

Kenyataan tersebut menafikan pendapat Pakar Forensik Thailand Dr Pornthip Rojanasonand sebelum ini yang menyatakan bahawa kecederaan mendiang pada beberapa bahagian anggota badan bukanlah mirip mangsa yang jatuh dari tempat tinggi.

Pendengaran inkues bagi menyiasat punca kematian Beng Hock yang ditemui mati ketika dalam kawalan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) disambung lagi hari ini setelah proses itu ditangguh sejak Januari lalu.

Koroner Azmil Muntapha Abas menangguhkan inkues tersebut sehingga ke tarikh 1 Mac depan.

Sementara itu, peguam mewakili keluarga Beng Hock, Gobind Singh Deo menganggap keterangan Dr Shahidan sebagai keterangan saksi yang belum diuji.

Tiada ulasan: