Rabu, 10 Februari 2010

Bukan kalah di ‘mahkamah rakyat’

Johari Jaafar


IPOH: Setiausaha Sekretariat Pakatan Rakyat (PR) Negeri Perak, Khalil Idham Lim berkata, walaupun keputusan Mahkamah Persekutuan semalam tidak memihak kepada PR tetapi bukan bermaksud kalah di ‘mahkamah rakyat’.

Sehubungan itu, beliau menyeru seluruh ahli, penyokong dan pekerja parti menyusun langkah lebih terancang dan sisitematik bagi memastikan PR terus berada di hati rakyat.

"Saya yakin bahawa gelombang rakyat yang mahukan perubahan di Perak masih tidak luntur dan perlu dijana terus untuk memastikan mereka tetap memilih Pakatan Rakyat dalam pilihan raya umum akan datang.

"Keputusan tersebut bukannya kita mengaku kalah namun atas prinsip menghormati keputusan mahkamah," ujarnya yang juga Adun Titi Serong.

Beliau juga menyeru ahli-ahli dan penyokong penyokong PR supaya bertenang dan berlapang dada berhubung keputusan Mahkamah Persekutuan yang menolak rayuan Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaludin dalam kes Menteri Besar Perak semalam.

"Kita minta semua penyokong Pakatan Rakyat khususnya di Perak supaya bertenang dan menerima hakikat bahawa keputusan itu hendaklah dihormati sebagai satu proses undang-undang yang ada di negara ini," katanya dalam satu kenyataan media di sini hari ini.

Menurutnya, segala tindakan yang dilakukan oleh semua penyokong PR selepas ini mestilah dalam keadaan yang perlu dikawal dan jangan melangkaui undang-undang dan peraturan yang sedia ada.

Oleh itu, katanya pendukung PR hendaklah mengelakkan sesuatu tindakan yang melanggar undang-undang walaupun akan melalui provokasi dari pihak musuh.

"Bagi yang menganut agama Islam, saya menyeru kepada semua penyokong Pakatan Rakyat supaya terus mendoakan kesejahteraan kepimpinan kita dan Allah memberikan sifat sabar dan sentiasa bersemangat untuk meneruskan perjuangan," jelasnya.

Tambahnya, semua pemimpin dan seluruh penyokong hendaklah terus memastikan tindakan yang dilakukan adalah untuk memenangkan PR dengan meneruskan usaha menerangkan kepada rakyat yang belum menyokong PR mengenai dasar dan prinsip perjuangannya yang jauh berbeza dengan BN.

"Usaha-usaha penerangan mestilah ditingkatkan dan janganlah banyak unsur menyerang semata-mata," ujarnya yang juga Ketua Penerangan PAS negeri.

Beliau percaya penyokong PR sangat berdisplin dan mematuhi undang-undang dan boleh dikawal sejak keputusan diumumkan semalam.

Justeru, beliau menafikan sekiranya ada bentuk provokasi dari pihak lawan untuk memburukkan PR bagi menggambarkan PR menolak keputusan kelmarin.

Khalil juga berharap semua Adun PR telah membuat keputusan untuk menjadi pembangkang yang efektif di Dun Perak dengan beberapa syarat yang diperjelaskan dalam sidang media malam tadi, termasuk yang berkaitan dengan jawatan Speaker dan tiga Adun `katak' yang perlu diperjelaskan selepas ini.

Tegasnya, semangat semua Adun Pakatan Rakyat masih tidak luntur, malah terus bersemangat kental.

"Kekuatan semangat yang dimiliki oleh Datuk Seri Nizar yang tidak pernah luntur mestilah menjadi contoh kepada semua pihak untuk meneruskan perjuangan yang belum berakhir,” ujarnya

Tiada ulasan: