Sabtu, 30 Januari 2010

Sejuta penganut Hindu dan pelancong berhimpun di Batu Caves

BERNAMA


KUALA LUMPUR - Kira-kira sejuta penganut Hindu termasuk pelancong asing membanjiri Kuil Sri Subramaniyar Swami di Batu Caves di sini, sempena Thaipusam bagi menghormati hari lahir Dewa Murugan.

Walaupun cuaca panas terik sejak pagi, suasana di sekitar kawasan itu meriah dengan tumpuan diberikan kepada kira-kira 10,000 penganut yang menunaikan nazar dengan membawa kavadi, palkudam (belanga susu), memecahkan kelapa dan mencukur rambut sebagai penebus dosa.

Anggota jawatankuasa kuil itu V. Krishnamoorthi berkata sambutan kali ini lebih meriah kerana lebih 10,000 penganut membayar nazar mereka dan pelancong juga dapat melihat perubahan-perubahan yang dilakukan di sekitar kawasan kuil itu.

"Memang banyak perubahan yang dilakukan pada sambutan Thaipusam kali ini, antaranya bangunan dan dewan di sekitar kawasan kuil dicat semula, laluan pejalan kaki yang baru dan sebuah dewan kecil yang dibina khas bagi penganut yang membayar nazar dengan mencukur rambut," katanya.

Selain itu, keadaan lalu lintas juga dilihat dapat dikawal dengan sempurna dan tidak berlaku kesesakan teruk seperti tahun sebelum ini.

Tiada ulasan: