Ahad, 10 Januari 2010

Majukan pelancongan

UTUSAN ONLINE


Muhyiddin Yassin menyampaikan Anugerah Khas Perdana Menteri kepada bekas Menteri Penerangan, Datuk Seri Kadir Sheikh Fadzir sambil diperhatikan Dr. Ng Yen Yen (dua dari kiri) di Putrajaya, semalam.

PUTRAJAYA 9 Jan. – Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, Malaysia berjaya menarik sejumlah 23.5 juta pelancong dan menjana pendapatan sebanyak RM51 bilion pada tahun lalu.

Menurut Perdana Menteri, kemasukan pelancong yang ramai itu berlaku ketika senario kadar kedatangan pelancongan di seluruh dunia menunjukkan penurunan.

Katanya, statistik itu menunjukkan industri pelancongan negara mampu bersaing meskipun Organisasi Pelancongan Dunia, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNWTO) menjangka kedatangan pelancong menurun sebanyak lima peratus pada tahun lalu.

Justeru katanya, bagi menyemarakkan industri tersebut pada tahun ini kerajaan memperuntukkan sejumlah RM899 juta yang antara lainnya ialah untuk meningkatkan promosi program Malaysia Rumah Keduaku.

Selain itu ia juga untuk menaik taraf infrastruktur pelancongan dan melatih lebih ramai petugas barisan hadapan di kalangan warga tempatan.

Beliau berkata, kerajaan juga akan menggunakan sepenuhnya promosi aktiviti pelancongan berasaskan Internet dan membangunkan lebih banyak produk dan acara pelancongan.

“Langkah kerajaan meliberalisasikan subsektor perkhidmatan termasuk pelancongan akan menggalakkan suasana perniagaan lebih kondusif sekali gus menarik pelaburan dan teknologi serta peluang pekerjaan bernilai tinggi.

“Usaha ini dijangka mengukuhkan tahap daya saing dalam sektor berkenaan terutama industri perhotelan, restoran dan pengendali agensi dan pengusaha produk pelancongan,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis Anugerah Pelancongan 2008/2009 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini malam ini.

Teks ucapan beliau dibacakan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Hadir sama ialah Menteri Pelancongan, Datuk Seri Dr. Ng Yen Yen.

Sasaran kunjungan 19 juta orang pelancong yang ditetapkan bagi 2009 berjaya dicapai pada Oktober lalu.

Tiada ulasan: