Selasa, 19 Januari 2010

'Allah' dalam sastera cetusan bukan Islam

Jimadie Shah Othman


Adakah kita bimbang kalimah Allah tidak disebut secara benar? Atau kita bimbang ia disebut secara salah?

Reaksi umat Islam ekoran keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 31 Disember lalu yang membenarkan penggunaan nama Allah dalam mingguan Katholik Herald merupakan kebimbangan jenis kedua.

Dan kebimbangan tokoh-tokoh seperti bekas mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin dan anggota majlis syura PAS Ahmad Awang, kebimbangan jenis yang pertama.

Pengalaman sastera Malaysia selepas pascapenjajahan - atau secara nakal boleh disebut "era Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP)" - memperlihatkan perkembangan menarik yang mungkin boleh dijadikan iktibar terhadap polemik terbaru kalimah Allah di negara ini.

Selepas merdeka, walaupun tidak ramai, tetapi masih terdapat penulis bukan Islam yang menulis karya-karya berunsur Islam, termasuk menggunakan kalimah Allah dalam tulisan mereka.

Nama-nama seperti Raja Rajeswati Seetha Raman, Joseph Selvam dan Lim Swee Tim pada suatu masa juga terlibat mewarnai perkembangan sastera berunsur Islam di Malaysia.

Penulis Uthaya Shankar SB pernah menulis karya bernada Islam, mengisahkan kemelut mualaf yang ingin memeluk Islam dan konsep janji menurut Islam.

Selain mendapat tempat di pelbagai penerbitan, karya-karya pernulis bukan Islam ini turut dimuatkan dalam penerbitan Islam seperti majalah Al Islam, Nur dan Dewan Agama dan Falsafah (tidak lagi beroperasi).

Sementara puisi-puisi yang melafazkan kecintaan kepada tuhan seperti buah tangan penyair Kristian Lebanon, Khalil Gibran pula kadangkala diletakkan sebaris dengan puisi-puisi sufi nukilan Hamzah Fansuri, Amir Hamzah dan Muhammad Iqbal.

Namun, mampukah kecurigaan umat Islam menghambat mereka daripada memperkatakan tentang tuhan sekalian alam, memperkatakannya secara benar? Jawapannya, ya.

"Semasa saya menulis, saya anggap diri saya sebagai seorang penulis Islam. Saya fokus seratus peratus. Niat saya ikhlas.

"Tetapi selepas jadi macam ini (polemik penggunaan kalimah Allah), mungkin saya tidak akan tulis lagi," kata seorang penulis beragama Hindu yang menulis karya-karya berunsur Islam.

Menurut seorang pengkaji sastera Islam, penulis Cina kelahiran Kelantan, Lim Swee Tim - yang pernah menulis sajak-sajak berunsur Islam pada permulaan penglibatannya dalam dunia sastera sekitar tahun 1970-an - juga telah beralih arah kepada tema-tema lain seperti kemanusiaan.

Walaupun karya-karya tersebut barangkali tidak selari dengan format sastera Islam ala DBP - yang berpaksikan pandangan Sasterawan Negara Shahnon Ahmad - penulis terkenal Faisal Tehrani berpendapat, karya-karya tersebut diterima kerana ia "sangat sederhana dan tidak melibatkan upacara keagamaan."

Pengamat sastera Salleh Rahamad pula berpandangan, perkara tersebut tidak pernah menjadi isu kerana kumpulan terbabit tidak pernah menyifatkan ajaran Islam atau mencemari kesempurnaan sifat-sifat Allah.

Tambahnya, tidak pernah misalnya ada penulis yang menyifatkan Allah seperti penganut Kristian percaya kepada konsep ketuhanan secara ajaran tritunggal.

Dalam dunia seni budaya, saya percaya, hampir keseluruhan anggotanya tidak melihat penglibatan penulis bukan Islam sebagai ancaman terhadap keharmonian Islam.

Tetapi ramai penulis dan sasterawan yang mungkin berpendirian sebaliknya selepas muncul kontroversi luar biasa kes Herald mencabar larangan Kementerian Dalam Negeri. Mereka dihurung kebimbangan yang sama.

Tetapi bagaimana jika kebimbangan dan kecurigaan kita itu barangkali menyebabkan nama Allah tidak lagi disebut - disebut secara benar?

Sekurang-kurangnya, seorang penulis terkenal beragama Hindu - yang menulis sajak secara 'lebih Islam daripada orang Islam' - sudah menzahirkan keengganannya terus berkarya kepada saya.

Siapakah yang akan menanggung dosa ini?

Tiada ulasan: