Khamis, 26 November 2009

Tarekat Naqsabandiyah Sumatera Barat Sambut Aidil Adha Hari Ini

MSTAR ONLINE


PETALING JAYA: Seramai 3.000 jemaah Tarekat Naqsabandiyah di Sumatera Barat merayakan Aidil Adha, hari ini dan bersolat Aidil Adha sehari lebih cepat dari yang ditetapkan pemerintah iaitu Jumaat, 27 November.

Menurut laporan Tempo Interaktif, salah satu surau Naqsabandiyah iaitu Surau Baru, di Kelurahan Cupak Tangah, Kecamatan Pauh, Kota Padang, telah memulakan solat pada pukul 7.30 pagi tadi (waktu Indonesia).

Puluhan jemaah telah menyempurnankan solat Aidil Adha dipimpin Khatib Syah Badar dengan Imam Zahar.

Selesai sahaja solat di surau yang didirikan, mereka mengorbankan tiga ekor kambing sebagai kurban di halaman surau tua itu.

"Kurban tahun ini memang paling sedikit, kerana kita baru saja terkena gempa. Jadi lebih banyak yang memilih memperbaiki rumah yang rusak dari pada membeli haiwan kurban," kata Khatib Syah Badar, seorang Mursid Naqsabandiyah di Surau Baru.

Menurut beliau, Aidil Adha ditetapkan lebih cepat dalam perhitungan penanggalan sendiri dengan maksima 30 hari dalam sebulan.

Sambutan Ramadhan dan Aidil Fitri bagi jemaah Naqsabandiyah juga difahamkan lebih cepat.

Di Kota Padang, ada 50 surau Naqsabandiyah dengan jemaah sekitar 1.500 orang. Sementara di daerah lain, seperti Solok Selatan, Pesisir Selatan, Limapuluh Kota, Padang Pariaman, dan Pasaman, ada 50 surau lainnya dengan pengikut sekitar 1.500 orang.

Di Sumatera Barat, aliran Naqsabandiyah dibawa Syech M. Thaib pada 1806 dengan mendirikan surau pertama di Piai, Kecamatan Pauh.

"Kami tidak mengubah peninggalan yang sudah ditetapkan pendahulu. Ini sesuai dengan Al-Quran," jelas Khatib Syah Badar.

Tiada ulasan: